Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard
Nieuws
Aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman heeft op 4 december het beton gestort voor het spoordek van de onderdoorgang Zuidtangent bij Heerhugowaard. Ruim 430 kubieke meter beton werd die avond verwerkt. “Een prima getimede logistieke operatie waarbij het droge weer goed heeft geholpen,” vertelt Marcel Martens, bouwmanager van ProRail.
Voorbouwen spoordek
Naast het bouwterrein is de afgelopen periode het spoordek vormgegeven. “De afgelopen maanden is alles voorbereid voor het storten van het beton. Vooral de bewapening, de stalen versteviging van het beton, kostte veel tijd en aandacht,” legt Marcel uit. Het beton storten was een mijlpaal. “Nu kan iedereen die langsloopt of meekijkt op onze webcam ook het spoordek herkennen. Uiteindelijk wordt dit het plafond van de spooronderdoorgang.”
In maart op zijn plek
Het spoordek wordt in maart 2025 in zes dagen op z’n plek gereden. In deze periode is geen treinverkeer mogelijk. Marcel: “Het spoordek is 40 meter lang, 16 meter breed en weegt 1800 ton. Dat op zijn plek rijden wordt wel een spectaculair gezicht. Zodra het dek op zijn plek ligt en de treinen weer rijden wordt de onderdoorgang onder het dek weggegraven.”
Risicovolle overgang weg
In opdracht van de gemeente Dijk en Waard bouwt ProRail en aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman aan de spooronderdoorgang in Heerhugowaard. Hiermee verdwijnt een risicovolle spoorwegovergang. Daarnaast verbetert de doorstroming op de weg én het spoor.
Meer nieuws
-
Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
20 december 2024
-
Passage Jonkheerpad in Oisterwijk officieel geopend
3 december 2024
-
Nieuwe onderdoorgang voor Schiedam Centrum
26 november 2024