Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard

Nieuws

5 december 2024

Aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman heeft op 4 december het beton gestort voor het spoordek van de onderdoorgang Zuidtangent bij Heerhugowaard. Ruim 430 kubieke meter beton werd die avond verwerkt. “Een prima getimede logistieke operatie waarbij het droge weer goed heeft geholpen,” vertelt Marcel Martens, bouwmanager van ProRail.

Voorbouwen spoordek

Naast het bouwterrein is de afgelopen periode het spoordek vormgegeven. “De afgelopen maanden is alles voorbereid voor het storten van het beton. Vooral de bewapening, de stalen versteviging van het beton, kostte veel tijd en aandacht,” legt Marcel uit. Het beton storten was een mijlpaal. “Nu kan iedereen die langsloopt of meekijkt op onze webcam ook het spoordek herkennen. Uiteindelijk wordt dit het plafond van de spooronderdoorgang.”

  • Foto's van de werkzaamheden via Paul Poels fotografie
    Foto's van de werkzaamheden via Paul Poels fotografie

In maart op zijn plek

Het spoordek wordt in maart 2025 in zes dagen op z’n plek gereden. In deze periode is geen treinverkeer mogelijk. Marcel: “Het spoordek is 40 meter lang, 16 meter breed en weegt 1800 ton. Dat op zijn plek rijden wordt wel een spectaculair gezicht. Zodra het dek op zijn plek ligt en de treinen weer rijden wordt de onderdoorgang onder het dek weggegraven.”

Risicovolle overgang weg

In opdracht van de gemeente Dijk en Waard bouwt ProRail en aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman aan de spooronderdoorgang in Heerhugowaard. Hiermee verdwijnt een risicovolle spoorwegovergang. Daarnaast verbetert de doorstroming op de weg én het spoor.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers