Honderden Nunspeters komen kijken bij monsterklus
Nieuws
Het is gelukt. De drie tunnelbakken in Nunspeet liggen op de juiste plek. In 100 uur hebben de mannen van vrouwen van aannemer Van Hattum en Blankevoort alles op alles gezet om de klus te klaren. Dat allemaal onder het toeziende oog van honderden nieuwsgierige Nunspeters die vanaf de tribune een kijkje kwamen nemen.
Graven, graven en nog eens graven
Op woensdagavond 13 november ging het treinverkeer buiten dienst: het werk kon van start. In ploegendienst gingen zo’n 150 mensen per etmaal aan de slag. Dat begon met het verwijderen van de sporen en het afgraven van zand. De aannemer heeft ruim 20.000 kubieke meter grond afgegraven op de plekken van de onderdoorgangen. Met zo’n 1.000 vrachtwagens werd die grond afgevoerd naar het depot buiten de dorpskern.
Vrijdag 15 november was het dan zo ver. Toen schoven en reden we de drie tunnelbakken voor de twee onderdoorgangen op de juiste plek. Bijna drie miljoen kilo gewapend beton werd stukje bij beetje naar de juiste plek gebracht. De werkzaamheden verliepen op woensdag en donderdag zo voorspoedig dat de aannemer eerder kon beginnen dan de geplande 09.30 uur. Om 07.00 uur op vrijdagochtend ging het werk van start, tweeënhalf uur eerder dan gepland.
Zandbak
En gelukkig maar. De tunnelbak voor de onderdoorgang voor autoverkeer werd met een speciale wagen naar de juiste plek gereden. Het laatste stukje van de route legde het gevaarte over zand af. Al bleek die ondergrond niet stevig genoeg. Snel denkwerk en acties zorgden ervoor dat de tunnelbak van 1,7 miljoen kilo zijn weg snel weer kon vervolgen.
De onderdoorgang voor langzaam verkeer liep tijdens de 100-urige buitendienststelling een beetje vertraging op. Vlak voordat daar het schuiven met hydraulische vijzels begon, ontdekte we daar veel leem in de grond. Daarvoor waren ook last-minute aanpassingen nodig om het werk te vervolgen. Al met al kwam het uiteindelijk precies binnen de tijd goed. Maandagochtend om 05.00 uur reed de eerste trein over de onderdoorgangen.
Jordi Boer, bouwmanager bij ProRail is tevreden dat de klus geklaard is. “We hebben met al die mensen alle dagen keihard gewerkt om het voor elkaar te boksen. De tegenslagen die we troffen maakten het hartstikke spannend of het allemaal zou lukken. En gelukkig, dat ging precies.”
Koffie erbij?
De tunnelbakken zijn een van de grootste mijlpalen in het project. Dat vonden ook de inwoners van Nunspeet en andere geïnteresseerden. Honderden mensen kwamen een kijkje nemen vanaf de tribune op de parkeerplaats van de lokale Jumbo. Ook achter de bouwhekken stond het rijen dik om te zien hoe de klus geklaard werd. We deelden meer dan 550 kopjes koffie uit aan toeschouwers. De sfeer zat er goed in. Bijna alle mensen die we spraken waren onder de indruk van het werk.
De tunnelbakken liggen en de treinen kunnen erover. Maar het werk is nog niet gedaan. De komende maanden bouwen we de tunnelbakken verder af. We zorgen dat de onderdoorgangen aansluiten op de bestaande infrastructuur. Volgens de huidige planning nemen we in april 2025 de onderdoorgang voor autoverkeer in dienst. Rond Pinksteren is ook de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers aan de beurt. Wanneer al het spoorse werk erop zit, gaat aannemer BAM in opdracht van de gemeente verder. Zij werken dan aan de nieuwe inrichting van het stationsgebied.
Onderdoorgangen en de omgeving
Bij station Nunspeet maakt de overweg op de Elspeterweg plaats voor twee onderdoorgangen. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door.
Meer nieuws
-
Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
20 december 2024
-
Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard
5 december 2024
-
Passage Jonkheerpad in Oisterwijk officieel geopend
3 december 2024