Hulp gezocht van slimme bedrijven
Nieuws
ProRail zoekt slimme bouwers, creatieve ontwerpers en vernieuwende denkers. We hebben innovatieve bedrijven nodig, groot en klein, startups én bestaande aannemers. Die ons kunnen helpen om ERTMS - onze grootste klus op het spoor ooit - sneller aan te pakken. Meer weten? Doe dan mee met de online informatiemiddag op 25 juni.
Kom met nieuwe ideeeën
ProRail staat de komende jaren voor een grote technische uitdaging; de aanleg van ERTMS, het Europese digitale treinbeveiligingssysteem. Daarvoor hebben we veel nieuwe onderdelen, systemen en creatieve oplossingen nodig van binnen én buiten de gebaande paden in de spoorsector. Oplossingen die nog niet bestaan of oplossingen die wel al bestaan maar tot nu toe worden toegepast in andere sectoren. Van grote aannemers tot kleine startups: alle nieuwe ideeën zijn bruikbaar. De Aanbesteding Snellere AanPak (ASAP) ERTMS verschijnt in juli op TenderNed. Op 25 juni kan iedereen meedoen aan een online informatiemiddag over de ASAP. Inschrijven kan via: asap-ertms@prorail.nl
Wat zoeken we?
Concreet zoeken we creatieve oplossingen in 5 vraagstukken:
1. Kabels en leidingen: de objecten van ERTMS moeten voeding en signalen kunnen ontvangen. Hoe kunnen we het proces van kabels identificeren en leggen versnellen en goedkoper maken?
2. Slimmere behuizing: we zijn benieuwd naar de mogelijkheden voor gecombineerde behuizing (voeding, seinwezen en ICT apparatuur). ProRail is daarbij op zoek naar behuizingen die klimaatbestendig, circulair, CO2-neutraal en snel plaatsbaar zijn (bijvoorbeeld doordat ze elders al geprefabriceerd zijn).
3. Slim bouwen langs de baan: er moeten duizenden objecten (balises, stop-markerborden, assentellers etc.) in en direct om het spoor geplaatst worden. Kom met een slimme oplossing waarmee we hinder voor reiziger en verlader zoveel mogelijk kunnen beperken als we objecten plaatsen.
4. Sneller ontwerpen: bedenk oplossingen om het maken van geïntegreerde spoorontwerpen te versnellen.
5. Hebben jullie een innovatie die ProRail helpt bij het versneld implementeren van ERTMS, maar niet binnen deze vraagstukken past? Dan kan gebruik worden gemaakt van de zogenoemde WILDCARD.
De uitdaging
Kort gezegd is dit de uitdaging: we moeten van een analoog beveiligingssysteem van seinen en spoorsensoren uit de jaren zestig naar een digitaal systeem van communicatie tussen spoor en trein (de toekomst). En wel zo snel mogelijk en op alle fronten, vandaar de oproep ons te helpen deze megaklus te klaren. Dit is ook een kans om innovatiepartner van ProRail te worden in een groot en meerjarig programma. We zien u graag op de online informatiemiddag op 25 juni.
Meer nieuws
-
Spannende fase voor aanbesteding ERTMS
22 september 2020
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024