Royal HaskoningDHV aan boord voor aanpassingen MerwedeLingelijn
Nieuws
Qbuzz gaat eind 2027 met nieuwe treinen rijden over de MerwedeLingelijn. Die treinen zijn uitgerust met het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS en om ze veilig te kunnen rijden moet de railinfrastructuur tussen Geldermalsen en Dordrecht worden aangepast. Op 13 augustus 2024 is de aanbesteding gegund aan ingenieursbureau Royal HaskoningDHV: een belangrijke mijlpaal.
Railinfrastructuur aanpassen
“De infrastructuur van de MerwedeLingeLijn moet geschikt zijn voor de nieuwe treinen”, vertelt Lex Schoenmaekers. Lex is als projectmanager bij ProRail al ruim een jaar druk met de MIRT-verkenning ‘Aanpassingen infrastructuur MerwedeLingelijn’. Dat doen we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincie Zuid-Holland en Qbuzz.
"De nieuwe treinen zijn langer. Dit betekent dat we onderzoeken of en welke perrons we moeten verlengen. Ook vragen de treinen meer vermogen. Daarom doen we samen met de energieleveranciers onderzoek naar uitbreiding van de huidige energievoorziening. Maar de grootste uitdaging ligt bij het opstellen van de nieuwe treinen. Waar komen ze te staan en hoe worden ze schoongemaakt? De huidige locatie is te krap voor de nieuwe treinen en niet uitgerust om ze te kunnen schoonmaken. We moeten dus op zoek naar extra opstelruimte met bijbehorende behandelfaciliteiten.”
Samen met Royal Haskoning gaan we onderzoeken welke oplossingsrichtingen kansrijk zijn.
Ingenieursbureau aan boord
Dat Royal HaskoningDHV (RHDHV) aan boord is, is een belangrijke mijlpaal voor het project. Luuk de Vries, planontwikkelaar bij ProRail: “We zijn blij dat we samen met betrokkenen en RHDHV nu echt aan de slag kunnen gaan met het verkennen van oplossingen. Tot nu toe hebben we probleemanalyses uitgevoerd. We hebben duidelijk wat de invloed is van de nieuwe treinen op het huidige spoorsysteem.”
“Samen met betrokken partijen en RHDHV gaan we onderzoeken welke oplossingsrichtingen kansrijk zijn en welke locaties mogelijk geschikt zijn om de nieuwe treinen te parkeren en schoon te maken. De omgeving speelt hierin een belangrijke rol. Als goede buur wil ProRail gemeenten en omwonenden vroegtijdig betrekken. Misschien zien zij wel mooie, slimme oplossingen die wij niet zien.”
Nieuwe veiligheidseisen
Over een paar jaar kunnen treinen alleen nog op station Dordrecht stoppen als ze voorzien zijn van ERTMS, het nieuwe digitale veiligheidssysteem op het spoor. Afgelopen voorjaar maakte Qbuzz officieel bekend nieuwe treinen aan te schaffen.
Het inbouwen van ERTMS in de bestaande treinen is onderzocht, maar bleek te duur vanwege de resterende levensduur van de treinen. Daarnaast waren er belangrijke dingen die beter moeten: meer deuren en meer plek voor toiletten aan boord. Daarom heeft de Provincie Zuid-Holland besloten om samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat extra geld vrij te maken voor de aanschaf van nieuwe treinen. Zo wordt met de investering in veiligheid ook het comfort voor reizigers verhoogd.
Aanpassingen MerwedeLingelijn
Over een aantal jaren gaat Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. Deze nieuwe treinen kunnen meer passagiers vervoeren en ook voor fietsen is er genoeg plek. Een treinstel bevat meer deuren, waardoor instappen sneller gaat. Er zijn ook toiletten aan boord. De treinen zijn langer, zwaarder en vragen meer energie dan de huidige treinen.
Meer nieuws
-
Treinbeveiligingssysteem ERTMS naar datacenters: “Echt een grote stap”
7 november 2024
-
ERTMS: aanbesteding twee Friese baanvakken van start
15 oktober 2024
-
Zeeuwse Lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
3 oktober 2024