Geldermalsen-Dordrecht : Aanpassingen infrastructuur MerwedeLingelijn
Over een aantal jaren gaat Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. Deze nieuwe treinen zijn beter toegankelijk en er zijn toiletten aan boord. De treinen zijn langer, zwaarder en vragen meer energie dan de huidige treinen.
- Locatie
- Geldermalsen - Dordrecht
- Startdatum
- 2023
Digitale enquête
Op een interactieve kaart kun je zien welke mogelijke locaties langs de MerwedeLingelijn we in beeld hebben om de nieuwe treinen van Qbuzz te parkeren en schoon te maken. Tot 6 februari kan je jouw ideeën en aandachtspunten per locatie aangeven. Ook mag je zelf nieuwe locaties aandragen.
Ga naar de kaart Naar de digitale kaart met locaties
MIRT en ERTMS
Het is belangrijk dat deze nieuwe treinen ook veilig kunnen rijden over het spoor. ProRail gaat daarom aan de slag met het aanpassen van de railinfrastructuur tussen Geldermalsen en Dordrecht. In 2023 is hiervoor een MIRT -verkenning gestart.
ProRail vervangt in heel Nederland het huidige treinbeveiligingssysteem door ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. Over een aantal jaar kunnen treinen alleen nog op station Dordrecht stoppen als ze zijn uitgerust om onder ERTMS te rijden. De huidige treinen van Qbuzz op de MerwedeLingelijn voldoen hier niet aan. Qbuzz heeft nieuwe treinen gekocht die wél onder ERTMS kunnen rijden.
Aanpassingen spoor voor nieuwe treinen
De nieuwe treinen van Qbuzz vereisen aanpassingen aan de railinfrastructuur. In de analytische fase van de MIRT-verkenning onderzoekt ProRail samen met ingenieursbureau RHDHV wat er moet worden aangepast en hoe we dit het beste kunnen doen.
- Nieuwe behandel- en opstellocatie
De huidige parkeerplaatsen in Dordrecht zijn te klein voor de nieuwe, langere treinen. Daarom zoeken we extra parkeerruimte op het traject Dordrecht - Geldermalsen. Een terrein waar Qbuzz alle nieuwe treinen veilig kan opstellen en behandelen.
Op het behandel- en opstelterrein vinden dag- en nacht diverse werkzaamheden plaats die gepaard kunnen gaan met geluid- en lichthinder. We doen er alles aan om de hinder voor de omgeving en dieren te beperken. We volgen daarbij de geldende wet- en regelgeving. De nieuwe treinen van Qbuzz worden droog schoongemaakt. Er komt dus geen ‘natte’ wasstraat. Ook komt er geen onderhoudsloods. Er vindt alleen kleinschalig onderhoud plaats, zoals het herstel van een ruitenwisser of het vervangen van een lamp. Het legen van de toiletten kan op verschillende manieren. We zijn nog in overleg met Qbuzz wat hiervoor de beste oplossing is, passend bij de locatie.
Een geheel nieuwe behandel- en opstellocatie zoeken we aan de hand van een aantal criteria. De locatie moet bijvoorbeeld minimaal 3,5 hectare groot zijn: Qbuzz kan hier dan alle treinen parkeren. Ook willen we de nieuwe locatie het liefst zo min mogelijk in bewoond gebied aanleggen. De werknemers van Qbuzz (zoals machinisten) moeten het terrein veilig kunnen bereiken.
- Perrons verlengen
De perrons op de stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom, Boven-Hardinxveld, Gorinchem en Arkel zijn te kort voor de nieuwe, langere treinen. We onderzoeken hoe we de perrons het beste kunnen verlengen.
- Robuustere energievoorziening
De nieuwe treinen verbruiken meer energie. Daarom onderzoeken we hoe we de huidige energievoorziening op de MerwedeLingelijn robuuster kunnen maken, zodat de nieuwe treinen de huidige dienstregeling veilig kunnen blijven rijden.
We werken samen
Tijdens de fase waarin we de plannen uitwerken, volgen de formele procedures. Voorafgaand hieraan hebben wij al ideeën en aandachtspunten nodig vanuit de omgeving, zodat we goede beslissingen kunnen nemen. Wil jij meedenken?
Planning
We willen de overgang naar de nieuwe treinen zo soepel mogelijk laten verlopen. Dit doen we samen met stakeholders zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (opdrachtgever), Qbuzz (vervoerder), de Provincie Zuid-Holland (concessieverlener) en de MerwedeLingelijn Beheer BV (vertegenwoordiger gemeenten langs de MerwedeLingelijn). De voorbereidingsfase is in 2023 gestart. In maart 2024 werd definitief bekend met welke treinen Qbuzz gaat rijden. We weten daardoor steeds beter welke aanpassingen aan de railinfrastructuur er nodig zijn.
Er is meer onderzoek nodig om te bepalen waar en hoe we alle aanpassingen het beste kunnen uitvoeren. De analytische fase van de MIRT-verkenning is gestart in 2024. Daarin zoeken we naar de beste oplossingen voor alle aanpassingen. Daarna volgt de beoordelingsfase. We hopen de Verkenning voor de zomer ‘26 af te ronden. Daarna volgt de fase waarin we de plannen verder gaan uitwerken en uiteindelijk komt de fase waarin we gaan bouwen. Sommige aanpassingen zijn waarschijnlijk niet op tijd klaar. De bouw van een nieuw behandel- en opstelterrein vraagt bijvoorbeeld veel meer tijd. We onderzoeken samen met stakeholders ook tijdelijke maatregelen, welke versneld/tijdig gerealiseerd kunnen worden, waar nodig.
In samenwerking met
Gefinancierd door ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Meer informatie
Nieuws over dit project
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024
-
Royal HaskoningDHV aan boord voor aanpassingen MerwedeLingelijn
19 augustus 2024