MerwedeLingelijn : Puzzel mee

Eind 2027 gaat vervoerder Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. De nieuwe treinen vereisen aanpassingen aan het spoor. In de zoektocht naar oplossingen is ProRail ook benieuwd naar ideeën en aandachtspunten van omwonenden. Denk jij mee?

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 17 januari 2025.

Vroegtijdige participatie

ProRail wil in deze vroege verkenningsfase de brede omgeving informeren en betrekken bij onze zoektocht. Dit betekent dat er nu nog opties in beeld kunnen zijn die in een later stadium weer afvallen. Daarom hebben wij in deze vroege fase nog geen omwonenden of bedrijven persoonlijk geïnformeerd, maar zetten we in op een brede doelgroep.  

Participatiestap 1

Op woensdag 15 en donderdag 16 januari 2025 heeft ProRail twee online participatiebijeenkomsten georganiseerd. In deze bijeenkomsten hebben we verteld over de opgave van het project en het MIRT-verkenningsproces. Je kunt dit verkenningsproces zien als een trechter. We bevinden ons nog aan de ‘bovenkant’ van de trechter: we verzamelen allerlei mogelijke oplossingen en vanuit daar trechteren we naar realistische oplossingen, kansrijke oplossingen en uiteindelijk een voorkeursoplossing. Ook hebben we gesproken over participatie: waarover informeren wij jou en waarover mag jij meedenken.

Bekijk de presentatie (pdf) Bekijk de presentatie (pdf)

Op dit moment mag jij meedenken in het onderdeel ‘locatie voor een nieuw behandel- en opstelterrein’. Dat is een plek waar Qbuzz de nieuwe treinen kan parkeren en schoonmaken. Tot en met 5 februari 2025 kan je via onderstaande link de locaties bekijken die we momenteel in beeld hebben. Geef via het reactieformulier aan wat je van een of meerdere locaties vindt. Ook mag je zelf nieuwe locaties voordragen waarvan jij graag wil dat wij deze onderzoeken. We zijn heel benieuwd naar jouw aandachtspunten en ideeën.

Ga naar de enquête Ga naar de enquête

In verschillende ontwerpateliers onderzoeken we de realistische oplossingsrichtingen en toetsen die aan beoordelingscriteria, zoals betaalbaarheid, veilig bereikbaar voor machinisten en schoonmakers en zo min mogelijk in bebouwd gebied. Dat doen we samen met het ingenieursbureau RHDHV, gemeenten, provincie, Qbuzz en andere stakeholders. 

Participatiestap 2

In maart of april 2025 presenteren we welke opties er zijn overgebleven, dus welke realistische oplossingen kansrijk zijn. Wij horen ook dan graag wat jij van deze opties vindt. Wat wil jij ons meegeven of zien wij iets over het hoofd? Een uitnodiging voor de bijeenkomsten volgt in elk geval via deze projectpagina en online kanalen.

Participatiestap 3

Aan het eind van de zomer 2025 presenteren we welke locatie de voorkeur heeft. Het kunnen ook nog meerdere locaties zijn, zodat de treinen verspreid geparkeerd en schoongemaakt kunnen worden. Wij leggen deze ‘voorkeursoplossing’ voor aan de bestuurders. Zij maken de keuze waarmee we verdergaan in de planning- en studiefase van de MIRT-verkenning. Voorafgaand aan deze keuze informeren wij jou over de voorkeursoplossing. Een uitnodiging voor de bijeenkomsten volgt in elk geval via deze projectpagina en online kanalen.

Waar parkeer en jij de nieuwe treinen?

We zijn benieuwd naar jouw mening over de 24 mogelijke locaties. Of heb je een suggestie voor een geschikte locatie die wij nog niet op het oog hebben? Deel het met ons via de interactieve kaart.

Bekijk de interactieve kaart

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers