Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
Nieuws
De 150.000 kilo zware brugdelen voor de nieuwe spoorbrug over de Oostertoegang zijn half november naar Amsterdam gevaren. Deze spoorbrug is in drie delen op transport gegaan en ligt sinds 19 december op zijn plek in Amsterdam. Dit is een enorme mijlpaal voor het project en knap werk van ProRail's aannemer Dura Vermeer en hun onderaannemer Hollandia Infra.
Precisiewerk
Dit is een enorme mijlpaal voor het project en knap werk van onze aannemer Dura Vermeer en hun onderaannemer Hollandia Infra. Elk deel weegt namelijk 150.000 kilo, is 21,5 meter lang en 11,2 meter breed. Dat maakte het transport en de installatie van de brugdelen tot precisiewerk. Om de brugdelen in Amsterdam te krijgen, zijn ze geladen op een zogenoemd zinkponton. Een ponton is een drijvend platform. Voor één brugdeel gebeurde dat door Mammoet bij de werf van Hollandia Infra in Krimpen. De andere twee brugdelen werden naar Amsterdam Yacht Service gevaren en daar overgeslagen naar het zinkponton. Ook maritiemservice Hebo werkte hieraan mee.
Om de brugdelen vervolgens aan land te krijgen, is een ‘overkluizing’ gebouwd, waar de SPMT (Self Propelled Modular Transporter) overheen rijdt. Dit voertuig, met wielen die 360 graden kunnen draaien, reed de delen vervolgens veilig naar hun eindplaats. Inmiddels zijn alle drie de delen geheel volgens planning op hun plek gereden. De werkzaamheden zijn live te volgen.
Technisch hoogstandje
Hoewel de brugdelen op het eerste oog eenvoudig lijken, is niets minder waar. Deze brug is ontworpen en geproduceerd voor een levensduur van 100 jaar. En dat terwijl de brug dagelijks blootgesteld wordt aan zware trillingen door treinverkeer. Om zijn vorm en sterkte te behouden, is de brug op een hoogstaande manier vervaardigd. Hierbij spelen detailengineering, een constant kwaliteitsniveau en vakmanschap een cruciale rol. Hollandia Infra heeft de eerste van in totaal vijf nieuwe bruggen geproduceerd.
Bouwen op een eiland
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.
Meer nieuws
-
Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard
5 december 2024
-
Passage Jonkheerpad in Oisterwijk officieel geopend
3 december 2024
-
Nieuwe onderdoorgang voor Schiedam Centrum
26 november 2024