Meer ruimte op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam
Nieuws
Tussen Alkmaar/Heerhugowaard en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. Om dat mogelijk te maken moet het bestaande spoor worden aangepast. Ook is er meer plek nodig voor het parkeren van treinstellen. Een uitwerking van de plannen, het Ontwerp Tracébesluit, ligt nu bij bewoners en belanghebbenden. Dat betekent dat zij hier tot en met 13 april hun mening over kunnen geven.
Gebruik van het spoor
Op 1 mei 1867 opende de spoorlijn Alkmaar - Uitgeest. Het was toen nog een rustig traject. Maar op een gemiddelde werkdag in 2014 maakten al 48.000 reizigers van dit stuk spoor gebruik. In normale tijden en voor de coronacrisis, reizen er dagelijks 60.000 mensen over dit traject. Over een paar jaar zijn dat er 70.000.
Ruimte gezocht
Voor deze reizigersgroei is ruimte nodig en ProRail gaat hiervoor aan de slag. Tussen Heerhugowaard en Uitgeest brengen we een aantal aanpassingen aan. Bij Heerhugowaard bouwen we op het nieuwe bedrijventerrein De Vaandel een opstelterrein voor treinstellen met zes sporen van elk 340 meter lang, waar treinen kunnen parkeren en bijvoorbeeld ook van binnen schoongemaakt kunnen worden.
Geluidsschermen
Meer treinen zorgen ook voor een toename van het geluid. Om deze toename te beperken komen er tussen Heerhugowaard en Castricum op verschillende plekken geluidsschermen en raildempers. Ook maken we een aantal overwegen op het traject veiliger door het nemen van maatregelen. Zo komen er overwegbomen, passen we de verkeersinrichting aan of verbeteren we de verlichting.
Station Uitgeest
Station Uitgeest wordt volledig vernieuwd, om meer treinen te kunnen laten rijden. We leggen bij het station twee extra perronsporen aan. We bouwen een extra eilandperron, vernieuwen de bestaande perrons en halen wissels weg. Door het weghalen van wissels kunnen treinen sneller het station binnenkomen en vertrekken. Ook kunnen ze elkaar zonder hinder kruisen.
Over de sporen van het station komt een overbouwing: een traverse, met aan beide kanten van het station stallingsplaatsen voor fietsen. Door zonnepanelen op het dak te leggen kunnen we in ongeveer 45 procent van de energiebehoefte van het station voorzien. Tot slot komen er liften aan de traverse en vernieuwen we de tunnel voor voetgangers en fietsers. Hier lees je meer over de stationsvernieuwing.
De toekomst
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail in samenwerking met de vervoerders aan meer reizigers- en goederentreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa. Lees hier meer over het programma.
Lees hier meer over de procedure en over het indienen van een zienswijze.
Meer informatie
Kijk ook bij de projecten
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024