Heerhugowaard : Parkeerruimte voor meer treinen
Er komt een parkeerterrein voor treinen op het toekomstige bedrijventerrein De Vaandel in Heerhugowaard. Dit is nodig omdat er meer treinen gaan rijden op de corridor Alkmaar-Amsterdam.
- Locatie
- Heerhugowaard
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2023
- Einddatum
- 2028
Schoonmaken en parkeren
Om straks vanaf de aanvang van de spits direct met het vereiste aantal treinen per uur te kunnen starten, moet NS daar extra materieel kunnen opstellen. Buiten de spits gaan de treindelen die niet nodig zijn daar tijdelijk geparkeerd worden. Ook kunnen ze daar worden schoongemaakt.
De vraag naar mobiliteit per spoor groeit de komende jaren. Om die groei mogelijk te maken zorgt ProRail via het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) dat er meer treinen kunnen rijden op het Nederlandse spoorwegnet.
Voorzieningen
Het opstelterrein op bedrijventerrein de Vaandel krijgt de volgende voorzieningen:
- zes sporen met een lengte van minimaal 340 meter inclusief servicepaden voor het inspecteren, onderhouden en schoonmaken van de treinstellen
- een inzetplaats om een rail-wegvoertuig in het spoor te plaatsen
- een spoor waarover de treinen het terrein binnen komen en weer verlaten
- een dienstgebouw voor servicemedewerkers
- een milieustraat voor afval en geleegde toiletten
- een calamiteitenontsluiting voor hulpdiensten en een ontsluiting voor medewerkers en
- een elektrische installatie (onderstation) ten behoeve van de stroomvoorziening.
Meer treinen
Tussen Alkmaar en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. Om dat mogelijk te maken moet het bestaande spoor worden aangepast en is er meer ruimte nodig voor het parkeren van treinstellen. Dit project valt onder deelprogramma Alkmaar-Amsterdam, dat weer valt onder het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Nieuws over dit project
-
Negen dagen geen treinen in Heerhugowaard
1 december 2023
-
Meer ruimte op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam
3 maart 2021