Mijlpaal: Contract getekend voor digitaal treinbeveiligingssysteem
Nieuws
ProRail en Thales ondertekenden op maandag 16 mei 2022 het contract voor het Central Safety System (CSS), het digitale hart van de Europese beveiligingsstandaard ERTMS. Het gaat om een contract met een looptijd van 37 jaar en een waarde van maximaal 420 miljoen euro.
Centraal beveiligingssysteem
Het CSS-contract regelt hoe het centrale beveiligingssysteem wordt geïmplementeerd in de infrastructuur van het spoor. Thales is wereldleider op het gebied van geavanceerde technologie en zorgt voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van de ERTMS-infra beveiligingsobjecten en -systemen. Zo zorgt het systeem ervoor dat treinen harder en dichter op elkaar kunnen rijden. Het systeem wordt tijdens de implementatie voortdurend verbeterd. Zo blijft het mogelijk om te profiteren van nieuwe ontwikkelingen.
Een veiligere wereld
"Bijdragen aan een veiligere wereld staat centraal in ons bedrijf", vertelt Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland. "We zijn dan ook trots dat we met ons Central Safety System veiliger en duurzamer treinvervoer realiseren. Als Thales doen we vergelijkbare projecten in heel Europa en het is geweldig om gezamenlijk te bouwen aan een Europees spoorwegnet voor goederen en reizigers.”
Dr. Yves Joannic, Managing Director of Thales Main Line Signalling: "We zijn erg blij en trots om voor ProRail de vertrouwde partner voor de lange termijn te zijn door hen te ondersteunen bij de uitvoering van hun duidelijke visie om een efficiënt en duurzamer spoorwegnet te bouwen. Dat alles zal worden gestimuleerd door onze geavanceerde digitale technologieportfolio en zeer ervaren mensen.”
ERTMS is de basis voor meer capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Daar gaan reizigers en vervoerders veel plezier van hebben.
Innovatieve kracht
"In de geschiedenis van het spoor is het langdurige CSS-contract één van de omvangrijkste aanbestedingen ooit", vertelt Mirjam van Velthuizen- Lormans, CFO ProRail. "Wij zijn ontzettend blij met Thales als partner. Samen gaan we onze treinbeveiliging toekomstbestendig maken; ERTMS is de basis voor meer capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Daar gaan reizigers en vervoerders veel plezier van hebben.”
Ans Rietstra, COO ProRail: "CSS vormt het digitale hart van onze treinbeveiliging, met software als fundament. We gaan in de komende jaren dus van operationele techniek naar informatietechnologie. Deze digitale transitie is niet alleen in de geschiedenis van het spoor bijzonder, maar zeker ook voor ProRail. In dit proces maken we graag gebruik van de innovatieve kracht van Thales. Ik verheug me enorm op de samenwerking.”
Foto bovenaan: Fokke Eenhoorn.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Feestje: ERTMS gaat van start
11 december 2024
-
Strukton-BAM realiseert ERTMS tussen Kijfhoek en Belgische grens
27 november 2024
-
Treinbeveiligingssysteem ERTMS naar datacenters: “Echt een grote stap”
7 november 2024