Minder afhankelijk van weer
Nieuws
Hitte en onweer in de lente en de zomer. Stormen in de herfst. Hevige sneeuwval in de winter. ProRail wil het spoor onder alle weersomstandigheden in bedrijf houden. En daar slagen we steeds beter in. Het spoor is veel minder vatbaar geworden voor het Nederlandse weer. Toch ondervindt het treinverkeer - net als het verkeer op de weg en in de lucht - soms hinder van het weer.
Invloed van het weer
De punctualiteitsdip tijdens seizoenswisselingen is de afgelopen jaren afgenomen. En dat willen we zo houden. In 2018 zorgde weersomstandigheden voor 598 verstoringen. In 2017 waren dit er 599. De helft van deze ‘weer’-verstoringen is het gevolg van kleine vertragingen door gladde sporen in de herfst. Op het totaal van alle incidenten die jaarlijks op het spoor plaats vinden is het nog geen procent van het totaal
Minder verstoringen
Heftige weersomstandigheden kunnen wel stevige impact hebben op het spoor. Vorig jaar zorgde het weer voor vijf grote verstoringen. In 2017 waren heftige weersomstandigheden nog goed voor zeventien grote storingen. 29 keer zorgde het weer vorig jaar voor forse verstoringen (hinderklasse 2), tegen 41 keer in 2017. Ook het aantal vertraagde treinen is in 2018 gedaald ten opzichte van 2017: 12.003 tegen 14.488. Dat is ruim 10 procent minder.
Op zoek naar goede voorbeelden uit het buitenland
Het is een ‘urban legend’ dat spoorwegen in het buitenland geen problemen ondervinden als het weer omslaat. Maar de praktijk is anders: ook in andere landen heeft extreem weer impact op het spoor. Elk land heeft wat het weer betreft zijn eigen unieke uitdaging. Winterlanden als Zwitserland en Zweden wapenen zich tegen langdurige extreme kou. En in Spanje en Frankrijk stijgt het kwik vaker en langer boven de 30 graden. ProRail zoekt naar goede voorbeelden die bruikbaar zijn voor het veranderende Nederlandse weer. Daarvoor kijken we naar landen met vergelijkbare klimaatuitdagingen en vergelijkbare drukte op het spoorwegnet. Met dit onderzoek willen we inzicht verkrijgen in het effect van internationaal genomen maatregelen die grote impact door extreem weer moeten voorkomen. Ook kijken we naar de kosten en baten van de ontwikkeling, invoering en uitvoering van deze maatregelen.
Daarnaast moet het onderzoek inzicht geven in de invloed van het weer op de punctualiteitscijfers en de prestaties op het spoor van onze vergelijkingspartners. Daarbij kijken we naar:
- Hoe is het punctualiteitscijfer opgebouwd? Op basis van aankomst of vertrek? Of 3 of op 5 minuten? Op het aantal reizigers of de klanthinder?
- Hoe verloopt de punctualiteit en de uitval van het treinverkeer door het jaar heen?
- Welke seizoensmaatregelen passen onze vergelijkingspartners toe?
- Wat zijn de effecten van deze seizoensmaatregelen? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de kosten? Hoe effectief zijn ze?
- Wat is de verhouding tussen mens, infra en materieel? Wat doe je aan infra, wat aan materieel en hoe train en begeleid je medewerkers?
Meer nieuws
-
Mijlpaal: AI vindt scheuren in dwarsliggers
14 februari 2025
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024