Nachtelijke inspectie op de Spaarnebrug
Nieuws
De hitte zorgde de afgelopen dagen voor problemen op het spoor. Bijvoorbeeld bij de Spaarnespoorbrug in Haarlem, waar meerdere keren een storing optrad. Nadat we eerst de vergrendeling opnieuw afstelden, volgde in de nacht van donderdag op vrijdag een uitgebreide inspectie door ProRail en aannemer Strukton.
“Voor ons is het 31 graden, maar een spoorstaaf wordt makkelijk 60 tot 70 graden in de zon”, vertelt Mariëlle Rietveld, assistent-tracémanager van ProRail. Daar moeten we wat mee, want de Spaarnebrug is een belangrijk punt met treinverkeer én vaarverkeer. En weer of geen weer, die brug moet werken.
Lees verder onder de foto.
(Spaarnebrug)
“We controleren de brug op de juiste afstelling. En dat is millimeterwerk,” zegt Mariëlle. “Vooral de beveiliging luistert nauw. Als de brug ook maar een millimeter afwijkt door de hitte komt de brug niet in de vergrendeling en mag een trein niet rijden. We hebben de afstelling gecheckt en met Rijkswaterstaat afgesproken dat de brug tijdens de hitte minder vaak opengaat. Mocht hij toch niet goed vergrendelen, dan staat er een team klaar dat de brug handmatig sluit. Zo kunnen de treinen er weer over en de boten er onderdoor.”
Om het zekere voor het onzekere te nemen, voerden we in de nacht van donderdag op vrijdag een uitgebreide inspectie uit. Wil je weten wat we allemaal op de Spaarnebrug hebben gedaan?
Lees verder onder de foto.
(Monteurs van Strukton zijn aan het werk in de Spaarnebrug)
“Het eerste dat je doet bij zo’n storing is de hinder beperken en de storing oplossen. Dat betekent zorgen dat die vergrendeling wél werkt. Zodra de treinen weer rijden kijk je verder. Waar kwam dit vandaan, hoe zorgen we dat dit morgen niet gebeurt?” Tijd voor een grondige inspectie dus!
Lees verder onder de foto.
(Monteurs van Strukton aan het werk op de Spaarnebrug)
“De hele brug wordt onder handen genomen”, vertelt Mariëlle. “Verschillende monteurs met elk hun eigen expertise lopen hem van top tot teen na. Daar heb je de tijd voor nodig en dan kunnen er even geen treinen rijden. Gelukkig was deze onderhoudsnacht al tijden voor de hitte gepland. We inspecteren standaard een paar keer per jaar. Het is heel fijn dat het nu precies in deze week valt en we rustig ons werk kunnen doen.”
Lees verder onder de foto.
(Spaarnebrug)
(Spaarneburg)
“We kunnen natuurlijk niet garanderen dat het morgen minder warm wordt”, zegt Mariëlle. Daarom is het fijn dat aannemer Strukton met een ploeg bij de brug paraat staat om problemen direct op te lossen. In de brug zit een heel grappig klein huisje waar dat team kan verblijven.”
Lees verder bij de volgende foto.
(Spaarnebrug)
Uit de inspectie bleek dat er een relais, een soort schakelaar die ervoor zorgt dat onder andere seinen bediend worden, defect was. Die is vannacht vernieuwd, maar raakte daarna weer defect. In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt dit relais weer vernieuwd. Op Vrijdag 14 augustus staat er daarom een storingsmonteur bij de brug, om in geval van een storing de brug handmatig in de vergrendeling te brengen.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Spoorbrug Alphen aan den Rijn weer in gebruik
11 oktober 2024
-
Onderzoek aanleg spooronderdoorgang Alkmaar
19 september 2024
-
Spoortunnel Oosterbeek vernoemd naar August Bakhuys Roozeboom
19 september 2024