Online talkshow over Automatic Train Operation
Nieuws
Automatic Train Operation (ATO) is een belangrijke gamechanger voor de toekomst van het spoorvervoer. Daar waren de tafelgasten van de Online ATO Talkshow op 10 december 2020 het unaniem over eens. Ondanks de gevolgen van de coronacrisis is de prognose dat het spoorvervoer zal herstellen en dat de vraag naar openbaar vervoer en goederenvervoer structureel toeneemt. Voor 2021 heeft ProRail samen met vervoerders en partners weer een aantal interessante stappen in de ontwikkeling van ATO op de agenda staan.
ATO noodzakelijk
Om dat mogelijk te maken, moeten we de capaciteit om het spoor efficiënt benutten en daarvoor is een innovatie als Automatic Train Operation (ATO) noodzakelijk. Geheel coronaproof schoven afwisselend directieleden van NS, Arriva, ProRail, gedupeerde van de Provincie Groningen en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat bij presentator Maarten Bouwhuis aan tafel. Er werd gesproken over de toekomst van Automatic Train Operation (ATO) in Nederland, de technische ontwikkelingen en over het voornemen de samenwerking een duwtje in de rug te geven.
Automatisch rangeren
Een test werd gedaan met een dieselhydraulische rangeerlocomotief van spoorgoederenvervoerder Lineas. Het onderzoek richt zich op wat de inzet van ATO Grade of Automation 4 kan betekenen bij het rangeerproces. Het ATO-systeem wordt voor de test door Alstom ontwikkeld.
In voorbereiding op de test worden opnameritten uitgevoerd om op basis van camerabeelden het softwaresysteem te ontwikkelen. Ook met NS wordt gewerkt aan de voorbereiding van een test met Automatisch Rangeren. Hiervoor is inmiddels de marktconsultatie aan de markt gepresenteerd.
Haalbaarheidsstudie met DB Cargo
DB Cargo en ProRail zijn begin december gestart met de invulling van de afspraken gemaakt onder een overeenkomst, de zogenaamde Joint Declaration of Intent. Deze is in 2019 ondertekend door de staatssecretaris van Infratructuur en Waterstaat. Concreet is er een start gemaakt met de haalbaarheidsstudie voor het inventariseren van condities, stappen en maatregelen om het rijden met goederentreinen zonder machinist (ATO Grade Of Operation 4) van Havenspoorlijn tot Valburg (Betuweroute) en vice versa vanaf 2025 mogelijk te maken.
De resultaten zullen inzicht geven in de randvoorwaarden en toepassingspotentieel van GoA4 voor het oplossen knelpunten van capaciteitsknelpunten in ons netwerk. Voor de vervoerder zijn meerdere potentiele baten van belang zoals het besparen van energiekosten.
ATO-testen in Groningen
De ATO-testen van eind 2019 en begin 2020 in Groningen krijgen een vervolg. ProRail, Arriva, provincie Groningen en Stadler testen in de zomer van 2021 hoe ATO in een dienstregeling past en hoe we moeten inspelen op verstoringen. Daarnaast onderzoeken we de potentiële energiebesparing van ATO.
Waarom ATO?
De verwachting is dat het steeds drukker wordt op het spoor, en dat ook na de coronapandemie het treinverkeer zal groeien, dat maakt dat we moeten kijken naar extra ruimte op het spoor. Dat doen we niet alleen door uitbreiding van de infrastructuur. We kijken ook welke innovatieve middelen ingezet kunnen worden om deze groei te faciliteren.
Een van deze innovatieve middelen is de techniek ATO, oftewel Automatic Train Operation. We verwachten dat ATO niet alleen voor meer ruimte op het spoor zorgt, maar ook dat het een positief effect heeft op duurzaamheid en veiligheid.
Lees meer over
Meer nieuws
-
Goederenlocomotief rangeert zelfstandig in Oosterhout
1 december 2022
-
Nieuwe resultaten voor automatisch bestuurde trein
17 maart 2022
-
Spoorsector kiest voor ATO
14 oktober 2021