Duurzame spoorvernieuwing in Apeldoorn op de helft

Nieuws

1 augustus 2023

We zijn op de helft van de grootschalige buitendienststelling op en rond station Apeldoorn. Tot maandag 7 augustus werkt aannemer BAM op en rond dit station. Op 20 juli startten zij met de aanpak van de sporen en perrons. Dit deden zij op een manier die we nog niet zo vaak hebben gezien: vrijwel emissieloos.

Werkzaamheden

Al 13 dagen lang wordt er door aannemer BAM gewerkt om de sporen en perrons te vernieuwen. Er worden sporen en ballast vervangen en de oude houten dwarsliggers maken plaats voor betonnen varianten. Van de 36 wissels die dit emplacement rijk is worden er 12 verwijderd, 8 vervangen en komen er 4 nieuwe. Ook maakt de oude wisselverwarming plaats voor nieuwe elektrische verwarming. Daarnaast worden de perrons aangepast. Hierdoor kunnen er meer treinen stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Lees meer over achttien dagen werkzaamheden bij Apeldoorn Lees meer over achttien dagen werkzaamheden bij Apeldoorn

Op schema

Bouwmanager Peter Kruis laat weten dat de werkzaamheden in Apeldoorn volgens schema verlopen. “Het grove werk loop volgens planning. De twee hoofdsporen vanuit Amersfoort zijn klaar tot aan het perron. De sporen tussen de perrons worden nog vernieuwd en afgelopen zondag is er een start gemaakt met het terugplaatsen van de bovenleiding.

Als laatste wordt de treinbeveiliging weer teruggebracht. De planning voor dit project is stevig en de beschikbare menskracht mager. De aannemer zet alle zeilen bij om het rond te krijgen. Soms moet er langer doorgewerkt worden om de volgende dag weer op schema te zijn.”

Aannemer BAM werkt dag en nacht en door weer en wind
Aannemer BAM werkt dag en nacht en door weer en wind

Duurzaam aan het werk

De manier waarop het werk in Apeldoorn gebeurt in combinatie met de omvang van het project, is een primeur. De aannemer werkt vrijwel emissieloos. Emissieloos bouwen wil zeggen bouwen met zo min mogelijk uitstoot van schadelijke stoffen. BAM maakt hierbij veel gebruik van elektrisch materieel.

“Elektrisch materieel vraagt om een andere denk- en werkwijze”, vertelt Peter. “We maken voor dit project gebruik van elektrische kranen, een elektrische ballasttrein en kleine mini-gravertjes op stroom. Anders dan bij klassiek gereedschap, moeten we in de planning rekening  houden met laadtijd. En dus zorgen voor genoeg laadpunten voor alle spullen. Die laadpunten schieten als paddenstoelen uit de grond. Letterlijk!”

  • Werk aan het wissel met op de achtergrond de nieuwe tegels voor op de perrons
    Werk aan het wissel met op de achtergrond de nieuwe tegels voor op de perrons
  • Een elektrische kraan op lorrie, die noemen we ook wel een krol
    Een elektrische kraan op lorrie, die noemen we ook wel een krol
  • Het verschil tussen houten dwarsliggers links en betonnen dwarsliggers rechts. Het spoor wordt bij de gele streep doorgeslepen
    Het verschil tussen houten dwarsliggers links en betonnen dwarsliggers rechts. Het spoor wordt bij de gele streep doorgeslepen
  • Het plaatsen van keerwanden bij het perron
    Het plaatsen van keerwanden bij het perron
  • Nieuwe spoorklemmen zijn van steviger materiaal, bijzonder geschikt voor spoor waar treinen door een bocht gaan
    Nieuwe spoorklemmen zijn van steviger materiaal, bijzonder geschikt voor spoor waar treinen door een bocht gaan
  • De laadpunten schieten als paddenstoelen uit de grond
    De laadpunten schieten als paddenstoelen uit de grond

Apeldoorn als proeftuin

Het elektrische gereedschap dat tijdens de werkzaamheden wordt gebruikt is uitvoerig getest en heeft zich dus al bewezen. Er zijn ook apparaten die al wel gemaakt en getest zijn, maar waar nog ruimte voor verbetering is. Voor deze apparaten wordt het bouwterrein in Apeldoorn als proeftuin gebruikt. Peter legt uit: “We experimenteren met nagelnieuw elektrisch gereedschap om te zien of het een goed alternatief is voor materieel op fossiele brandstoffen. Zo testten we een nieuwe elektrische trilplaat die een goede duurzame vervanger bleek van de klassieke versie.”

Met experimenteren gaan er ook dingen mis. Zo bleek een elektrische schroever niet krachtig genoeg om de spoorstaven met bouten vast te draaien aan de dwarsliggers. Zoiets ontdek je alleen door met zo’n apparaat aan het werk te gaan. Op locatie kan de machine dan aangepast worden. Hierdoor kan de aannemer verder en wordt de machine in de toekomst vaker gebruikt.

Niet zonder hinder

Dit soort werk aan het spoor gebeurt niet zonder hinder. De aannemer probeert zoveel mogelijk werk te verzetten tussen 07.00 en 23.00 uur. Maar als het noodzakelijk is, heeft de aannemer de ruimte om ook ’s nachts door te werken. Peter: “Iedere ochtend om 07.00 uur moeten we weer op schema zijn. Als we de avond van tevoren weten dat we het werk niet afkrijgen vóór 23.00 uur, gaat de aannemer ook door tussen 23.00 en 07.00 uur. Dat is heel vervelend voor de mensen die in de buurt van het spoor wonen. Maar het is nodig om te zorgen dat de treinen op maandag 7 augustus weer rijden.”

Zomerwerk

Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers