Op zoek naar tijdelijke oplossing verstevigen spoordijk in Gorinchem
Nieuws
ProRail werkt aan een tijdelijke oplossing om de spoordijk in Gorinchem te verstevigen. Dit is een uitdagende klus die helaas veel tijd in beslag neemt. Totdat de spoordijk is verstevigd, kunnen de treinen hier in verband met de veiligheid voorlopig slechts 40 km/u rijden. Het is nog onduidelijk hoe lang dit duurt.
Lastig bereikbaar
ProRail onderzoekt samen met aannemer Asset Rail en ingenieursbureau 4Infra wat de beste tijdelijke oplossing is om de spoordijk te verstevigen. Verschillende oplossingen zijn zorgvuldig berekend en uitgewerkt door vakspecialisten en geotechnici. Helaas zit de scheur op een lastige bereikbare plek.
In de sloot naast de spoordijk zit veel bagger en de grond in dit gebied bestaat uit klei en veen. Vanuit de sloot tegendruk bieden kan niet zomaar door deze zachte grond. Bovendien lopen er allerlei kabels en leidingen in de spoordijk en onder de sloot; die willen we niet stuk maken. Een plan van aanpak leggen we voor aan de gemeente Gorinchem en het Waterschap. Na hun toestemming komt er een uitvoeringsplan met concrete details over wat we precies gaan doen, hoe en wanneer.
Definitief herstel
De versteviging van de spoordijk is nodig om te kunnen werken aan definitief herstel van de scheur die in januari is ontstaan. We moeten de spoordijk voorzichtig afgraven en vervolgens herstellen. Als we de spoordijk niet eerst verstevigen, ontstaat er kans op verzakkingen van het spoor waardoor er helemaal geen treinen meer kunnen rijden.
Meer nieuws
-
Innovatieve versteviging spoorbaan in Sappemeer en Zuidbroek
1 november 2024
-
Uitbreiding treinverkeer Den Haag – Rotterdam mogelijk
1 oktober 2024
-
Tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem
19 februari 2024