Opening station Heerlen
Nieuws
ProRail opent op zaterdag 31 augustus samen met de gemeente, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en NS het nieuwe station in Heerlen. Natuurlijk zijn ook alle betrokken aannemers en ingenieursbureaus van de partij. Het station is onderdeel van het nieuwe stadsdeel Maankwartier dat deels op een grote plaat boven het spoor is gebouwd.
Het nieuwe station in Heerlen is er eentje om trots op te mogen zijn. Voor ProRail absoluut een bijzonder project. Al was het maar omdat de bouw deel uitmaakte van een veel groter plan; namelijk de realisatie van Heerlen Maankwartier. Een nieuw stadsdeel dat is bedacht en ontworpen door de Heerlense kunstenaar Michel Huisman. Komend vanuit de trein vormt het Maankwartier nu een waardige entree naar de stad.
Terugblik op de bouw
De bouw van station Heerlen startte in 2012 met de aanleg van een tijdelijk station en tijdelijke loopbrug over het spoor. Daarna werd gestart met de bouw van een 2 meter dikke betonnen plaat boven het spoor. Hiervoor werden 140 betonnen liggers strak naast elkaar gelegd. De plaat heeft een oppervlakte van zo’n 3000 vierkante meter en werd door de bouwcombinatie Besix/BAM opgeleverd in 2014.
De bouw in getallen
- 32500 kg wapening
- 345 m³ beton
- 500 m³ schuimbeton
- 38 funderingspalen
- 715m² nieuwe vloerbetegeling
- Bijna 40 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen
- Aantal vierkante meters station is circa 1150m² (incl. commerciële ruimten, excl. Perrons)
Bouwen op de plaat
Na oplevering van de plaat werd gestart met de bouw van woningen, kantoren en het nieuwe station door Mobilis. Om veilig te kunnen werken werd de plaat aan beide zijden van het spoor afgezet met zogeheten crashdecks. Zo werd voorkomen dat er ongewild materialen of personen van de bouwplaats naar beneden zouden kunnen vallen. Op het hoogtepunt van de bouw waren er tijdens buitendienststellingen soms wel meer dan honderd mensen per dag aan het werk.
Afbouw station
In het voorjaar van 2019 was het station klaar voor de afbouw. De laatste grote stap was het verwijderen van de tijdelijke loopbrug boven het spoor. Terwijl een gigantische hijskraan de brug in delen wegtakelde, werd op de perrons hard gewerkt aan de plaatsing van het nieuwe stationsmeubilair. Op 5 augustus konden eindelijk de deuren open. De eerste reacties zijn zeer positief en daar zijn we natuurlijk heel blij mee! We verheugen ons erop het nieuwe station samen met onze partners te mogen openen en hopen op een grote opkomst. Het hele programma staat op de website van de gemeente Heerlen.
Graag tot dan!
Meer nieuws
-
Raildagen: neem een kijkje achter de schermen
12 september 2024
-
Twaalf treinen per uur naar Zandvoort ‘geen sinecure’
16 augustus 2024
-
Veel werkzaamheden houden Zuid-Holland bereikbaar komende jaren
28 juni 2024