Pernis buiten gebruik voor rangeren met gevaarlijke stoffen
Nieuws
Op emplacement Pernis wordt op dit moment niet gerangeerd met wagons met gevaarlijke stoffen. Er zijn opnieuw lekkages in de brandblusvoorziening geconstateerd. De komende week wordt de situatie op Pernis met interne en externe specialisten verder onderzocht. Op basis daarvan nemen we besluiten voor de korte en langere termijn. De besluiten en de mogelijke impact hiervan worden zo snel mogelijk met betrokken partijen besproken.
Gevaarlijke stoffen
Voor treinen zonder gevaarlijke stoffen gelden geen beperkingen. De kans op een incident op een emplacement is erg klein. Maar mocht er zich een gevaarlijke situatie voordoen, dan is een goedwerkend brandblussysteem essentieel. Nu ProRail dat niet kan garanderen, is er vanwege de veiligheid voor gekozen het rangeren met gevaarlijke stoffen stop te zetten.
Op Pernis blijven alle terminals bereikbaar, zowel voor treinen met gevaarlijke als voor niet gevaarlijke stoffen. Voor treinen met gevaarlijke stoffen betekent dat in veel gevallen wel extra logistieke handelingen op andere locaties. Het gaat om ongeveer tien treinen per dag. Deze kunnen we op andere emplacementen verwerken, maar het levert wel hinder op voor de vervoerders, terminals en verladers. ProRail probeert de logistieke hinder voor partijen te minimaliseren.
Gevaarlijke stoffen
Het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen is regelmatig onderwerp van gesprek. Het is een specialistisch onderwerp met complexe wetgeving. Emotie en beeldvorming spelen hierbij een grote rol. We zien vaak dezelfde misverstanden terugkomen. In een overzicht geven we antwoord op de negen meest gestelde vragen.
Meer nieuws
-
Het heuvelen gebeurt op Kijfhoek weer automatisch
29 augustus 2024
-
ProRail zet volop in op verbeteringen aan de Rotterdamse haven
15 juli 2024
-
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd
12 maart 2024