Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute
Nieuws
ProRail werkt samen met onder andere DB Cargo en de ministeries van Infrastructuur in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel automatisch rijdende treinen) op de Betuweroute. Er is vanuit Duitsland nu bijna 19 miljoen euro voor beschikbaar gesteld.
De toekomst
Automatisch rijdende treinen (ATO) zijn de toekomst. Dit vernieuwende treinvervoer levert nog efficiënter gebruik van energie en het spoor op. Dat is niet alleen duurzaam maar het levert ook meer kwaliteit en punctualiteit op. Daarmee kan spoorvervoer nog beter concurreren met vrachtvervoer over de weg.
ATO wordt samen met andere systeemsprongen zoals ERTMS gezien als belangrijke vernieuwing voor de toekomst van het spoor. Al in 2019 hebben de betrokken partijen een gezamenlijke intentieverklaring ondertekend om het goederenvervoer verder te ondersteunen. ATO is een van de initiatieven die verder wordt uitgewerkt.
Duits deel financiering rond
Het Duitse federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur financiert hun deel van de proef als onderdeel van het federale programma Future Rail Freight Transport met 18,9 miljoen euro, waarvan DB Cargo AG 17,5 miljoen euro zal ontvangen. Het project is een gezamenlijk project van DB Cargo AG, DB Cargo Nederland, Digital Rail Germany (DSD), het German Aerospace Centre (DLR) en ProRail.
Meer toelichting
Op het ATO Live Event van 14 oktober zullen de betrokken partijen meer toelichting geven over deze proef.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Goederenlocomotief rangeert zelfstandig in Oosterhout
1 december 2022
-
Nieuwe resultaten voor automatisch bestuurde trein
17 maart 2022
-
Spoorsector kiest voor ATO
14 oktober 2021