Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuws
Bij vijf overwegen op de Brabantroute wordt binnenkort de zogeheten ShimLift geïnstalleerd. Dat is een soort kunststof wig die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf wordt geschoven en is ontwikkeld door het bedrijf KamPa BV. Bij een eerste, beperkte proef in Dorst is door toepassing van de ShimLift een duidelijke afname van de trillingen gemeten.
Vanwege de positieve resultaten in Dorst gaat ProRail de pilot met ShimLift uitbreiden naar nog eens vier overwegen op de Brabantroute. Het betreft naast Dorst locaties in Oisterwijk en Rijen waar omwonenden sinds vorig jaar een sterke toename van trillingen ervaren. De praktijkproef heeft tot doel om te onderzoeken of de toepassing van de Shimlift bij deze overwegen de overlast vanwege trillingen kan verminderen.
Werking ShimLift
De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift vlak voor een overweg te installeren, ontstaat er een betere aansluiting tussen spoor en overweg en veroorzaakt de passage van een trein mogelijk minder trillingen.
Uitbreiding eerste, beperkte proef
Eind vorig jaar hebben KamPa BV, aannemer BAM en advies- en ingenieursbureau Movares ProRail verzocht een eerste proef te mogen doen met de ShimLift als middel tegen trillingen. Daarbij is gekozen voor de overweg Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan in Dorst waar de ShimLift op één van de vier hoeken van de overweg is toegepast. Metingen lieten een significante reductie zien van de trillingen. Na dit eerste positieve resultaat is besloten de proef bij de overweg in Dorst uit te breiden. Dat betekent dat de ShimLift straks op vijf locaties wordt getest:
-Dorst, Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan
-Rijen, overweg bij de Julianastraat / Stationsstraat
-Oisterwijk, overweg Moergestelseweg,
-Oisterwijk, overweg Almystraat,
-Oisterwijk, overweg Heusdensebaan/Joannes Lenartzstraat
Omwonenden betrokken bij proef
De uitbreiding van de praktijkproef met de ShimLift start in februari en gaat een jaar duren. Om het effect te meten worden er trillingsmetingen verricht aan enkele omliggende woningen voor en na de toepassing van de ShimLift. Vertegenwoordigers van de bewoners zijn gisterenmiddag bijgepraat en worden actief betrokken bij de proef met het verzoek hun ervaringen met ProRail te delen. Als de praktijkproef voldoende resultaat voor omwonenden oplevert, blijft de ShimLift zitten.
Trillingsoverlast Brabantroute
In 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. ProRail liet onafhankelijk onderzoek doen en daarbij was de belangrijkste conclusie dat vooral een bepaald type reizigerstrein fors meer trillingen veroorzaakt dan andere reizigerstreinen, en dan vooral bij het passeren van overwegen waar door verschillen in stijfheid in de ondergrond een extra oneffenheid ontstaat.
ProRail verbindt, verbetert en verduurzaamt!
Meer nieuws
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
23 augustus 2023