Projectbeheersing in Groningen
Nieuws
Brigitta Tjin Liep Shie is manager Projectbeheersing bij ProRail en al vijf jaar betrokken bij het project Groningen Spoorzone. In haar rol houdt ze het projectteam van ProRail scherp en alert. We spraken haar over haar bijdrage in het project.
Deelprojecten
ProRail heeft van de provincie de opdracht gekregen om het project Groningen Spoorzone te realiseren. “Dit is een groot project waar veel deelprojecten onder vallen. Zoals de aanleg van een opstelterrein en extra sporen, het aanpassen van station Europapark én de grote verbouwing van station Groningen zelf”, vertelt Brigitta.
“Het resultaat van al deze deelprojecten moet voldoen aan bepaalde randvoorwaarden op het gebied van kwaliteit, budget en planning. Als projectteam Groningen Spoorzone willen we het resultaat onder de gestelde randvoorwaarden bereiken, samen met de aannemer. In mijn rol zorg ik ervoor dat we dit resultaat zo beheerst en voorspelbaar mogelijk bereiken.”
Teamverband
Brigitta doet dit samen met een projectbeheersingsteam. Naast haar bestaat het team uit een risicoanalist, een planner, een project controller en een projectcoördinator. “Ons team helpt het projectteam het project te realiseren. Dat doen we door hen te ‘challengen’. We bevragen hen kritisch over de voortgang, op het gebied van tijd, geld en risico’s.”
Brigitta: “Elke maand spreken we met collega’s van het project over de voortgang, de kosten die er aan zitten te komen, wat we hebben we uitgegeven, is er meer budget nodig, et cetera. Vervolgens rapporteert het projectbeheersingsteam aan de projectmanager en de opdrachtgever. Daarnaast steken we tweemaandelijks de peilstok in het project. Dan kijken we vooruit naar wat er op ons af komt.”
Volgens Brigitta wil je als manager Projectbeheersing ‘saai en voorspelbaar’ zijn. “Ik wil de resultaten die met de opdrachtgever zijn afgesproken behalen.”
Als manager projectbeheersing wil je saai en voorspelbaar zijn.
Extra wensen
Brigitta: “Naast het challengen van het projectteam zorg ik er ook voor dat extra wensen van opdrachtgevers of andere stakeholders niet zomaar het project in gefietst worden. Een wens wordt eerst beoordeeld: op welke impact het heeft op het project, of het past in de planning, of het geen nieuwe risico’s introduceert en wat de extra kosten zijn. Pas als dat akkoord is én er extra budget beschikbaar is, passen we een wens in.”
Scherp, alert en resultaatgericht
Wat Brigitta leuk vindt aan haar werk? “Enerzijds de vele gesprekken met collega’s, en anderzijds dat we met een heel team werken aan een concreet resultaat. Met ieder zijn of haar eigen expertise. De rol om het team scherp en alert te houden, past goed bij mij. Daarnaast is plannen en organiseren voor mij een tweede natuur.” Ze lacht: “Privé moet ik dat echt loslaten, anders word ik moe van mezelf.”
“Het leuke aan het project Groningen Spoorzone is dat ik veel direct contact heb met de provincie en de gemeente. Ik ga dus samen met ProRail-collega’s als met de belangrijke stakeholders voor het beste resultaat. Resultaatgericht werken is wel iets wat ik nodig heb in mijn werk. Ik zou ook wel wat dichter op het werk buiten willen zitten. Maar die rol ligt bij andere projectcollega’s en hen spreek ik gelukkig veel.”
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Door de ogen van… Jan Timmermans
19 december 2023
-
Ontwerpmanager Bas van Aart: "Ontwerpen doe je samen"
10 februari 2022
-
Historisch tegeltableau terug op station Groningen
4 november 2021