ProRail jaarverslag 2021: herstel van corona
Nieuws
2021 was het jaar van het eerste energieneutrale station, meer grootschalig onderhoud en vervanging aan het spoor en herstel van corona. Maar ook van personeelstekorten en toenemende aandacht voor spoortrillingen.
Corona, werkzaamheden en kosten
Hoewel 2021 nog altijd gekenmerkt werd door coronamaatregelen, kon ProRail meer aan grootschalig onderhoud en vervanging realiseren dan in 2020. Alle doelstellingen, zoals afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn gehaald. Mede dankzij de nauwe samenwerking met onze spoorpartners.
Desalniettemin was het minder dan gepland. Op de korte termijn heeft dit geen directe impact maar op de lange termijn kan deze vertraging gevolgen hebben voor de capaciteitsgroei. We streven er daarom naar de komende jaren nog meer werk te verrichten.
Personeelstekort
In personele zin hebben we te maken met een aanhoudend krappe arbeidsmarkt; onderbezetting was bij sommige afdelingen het gevolg. Vooral bij Verkeersleiding speelde dit, gecombineerd met onvrede bij medewerkers. We hebben initiatieven genomen om de situatie te verbeteren, onder andere door gerichter te werven en op te leiden.
Bij de presentatie van het jaarverslag meldde John Voppen dat ProRail volgend jaar een opleiding MBO techniek start in samenwerking met Railcenter en marktpartijen. Hiermee werken we aan de bestrijding van personeelskrapte bij ProRail en de sector.
Waardering reizigers hoog
De stationsbelevingsmonitor gaf een beeld waar we verder mee kunnen: nooit eerder was de waardering van reizigers voor de stations zo hoog als afgelopen jaar. In 2021 verbeterden de reizigerspunctualiteit en de betrouwbaarheidscijfers. De coronapandemie met het lagere aantal reizigers tot gevolg heeft hieraan bijgedragen.
We realiseren ons echter ook dat we vorig jaar niet alle verwachtingen konden inlossen. Extreem winterweer, twee telecomstoringen met landelijke impact, de onderbezetting bij de treinverkeersleiders en langdurige omleidingen voor het goederenvervoer, vanwege werkzaamheden, waren daar debet aan.
Duurzaamheid en groei
Een behoorlijk aantal stations is gerenoveerd en verduurzaamd. Station Delft Campus bijvoorbeeld werd na twee jaar renovatie weer in gebruik genomen: het eerste energieneutrale station van Nederland op basis van zonne-energie! Het station is ingrijpend vernieuwd, de toegankelijkheid is verbeterd en vanaf 2025 kunnen vier sporen ingezet worden waarover zes Sprinters per uur kunnen rijden. Zo maken wij werk van duurzame mobiliteit en anticiperen we op de voorziene groei van het aantal reizigers en het toenemende goederenvervoer.
Delft Campus vormt ook een belangrijke stap binnen de energietransitie van onze organisatie als geheel: In ons jaarverslag over 2030 willen we kunnen schrijven dat ProRail volledig energieneutraal is.
Het jaar 2021
'Corona zorgde in 2021 opnieuw voor de nodige uitdagingen, maar we hebben ons aangepast en veerkracht en flexibiliteit getoond.'
Vooruitblik
ERTMS is de sleutel voor de toekomst van het spoor. Afgelopen jaar is een belangrijke aanbesteding voorbereid en dat leidt tot een prachtig succes: Thales is als de winnende inschrijving geëindigd en het contract bekrachtigen we in de komende weken met onze gezamenlijke ondertekening.
De komende tijd verwacht ProRail bij uitvoering van projecten problemen met leverantie van onderdelen. Het is een gevolg van de wereldwijd ontregelde keten van productie en toelevering van onderdelen.
Samenwerking met aannemers
Ook willen we in de komende tijd kijken naar onze samenwerking met de aannemerij. Contracten die wij nu met deze partijen hebben, functioneren niet naar behoren. We willen een werkbare compliant contractvorm voor alle partijen met een goed onderhouden spoor als eindproduct. We halen bijvoorbeeld een aantal niet-beïnvloedbare risico’s naar ons toe.
Groenbeheer wordt uit het contract gehaald, we verwachten hierdoor een betere kwaliteit te realiseren en ook beter te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024