ProRail verzet meer werk dan ooit
Nieuws
ProRail heeft donderdag 18 april in het Operationeel Controle Centrum Rail haar jaarverslag gepresenteerd. CEO John Voppen ziet daarin uitdagingen voor de spoorbeheerder, maar kijkt ook met gepaste trots terug op wat het bedrijf in 2023 - onder moeilijke omstandigheden - heeft gerealiseerd. Voppen: “Dit jaar staat in het teken van vernieuwingen: op het gebied van prestaties en de staat van de infrastructuur.”
Voorschoten, dassen en prestaties
Het jaar 2023 was onder meer het jaar van het treinongeval bij Voorschoten (het onderzoek zit in de afrondende fase), dassen en bevers rond het spoor en tegenvallende prestaties, met name in het laatste kwartaal. Daarover heeft ProRail vorig jaar al bericht. Uit analyses blijkt dat de oorzaken gezocht kunnen worden bij de tijdelijke snelheidsbeperkingen die opgelegd dienden te worden, een tekort aan beschikbaar materieel en onderhoudspersoneel bij NS en een minder robuuste dienstregeling tijdens werkzaamheden.
ProRail vindt dit heel vervelend voor de reizigers en verladers. Zij moeten kunnen reken op een betrouwbaar spoor. Daarom voert ProRail sinds begin 2024 met prioriteit verbetermaatregelen door; onder meer gericht op het opheffen van tijdelijke snelheidsbeperkingen. Maart en begin april laten al de eerste voorzichtige verbeteringen in de punctualiteit zien.
Lees meer over deze verbetermaatregelen Lees meer over deze verbetermaatregelen
Regio en goederenvervoer
Op de regionale lijnen voldeed ProRail niet aan de afspraken die met het ministerie gemaakt zijn. Dit kwam vooral door stakingen bij de regionale vervoerders. Het spoorgoederenvervoer in Nederland nam vorig jaar met ongeveer 10% af. De oorzaak hiervan is met name de verminderde vraag naar kolen en de economische ontwikkelingen in Duitsland en China.
Dit jaar staat in het teken van vernieuwingen: op het gebied van prestaties en de staat van de infrastructuur.
Meer werk dan ooit
Uit het jaarverslag blijkt ook dat ProRail meer werk dan ooit heeft laten uitvoeren en daarbij mooie mijlpalen heeft weten te bereiken. Zo is de reistijd naar Berlijn met een half uur korter geworden, is de organisatie een trede geklommen op de Safety Culture Ladder en het oordeel van omwonenden over ProRail is licht verbeterd. Daarnaast is onverminderd gewerkt aan onder meer het opheffen van niet actief beveiligde overwegen, het reduceren van geluid rond het spoor en een duurzame bedrijfsvoering.
Ook in 2024 wordt er bergen werk verzet op en rond het spoor. Er worden meer dan 400 projecten uitgevoerd. Dat is nodig, vertelde Voppen eerder al: “Ons spoor stamt veelal van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo'n veertig jaar mee. Nu zijn we tachtig jaar verder en is er dus op veel plekken een tweede ronde groot onderhoud nodig. Tegelijkertijd willen we het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer. Dit doen we door nu te verbeteren en fors in te zetten op digitalisering.”
Lees meer over de werkzaamheden in 2024 Lees meer over de werkzaamheden in 2024
Jaarverslag 2023
Jaarlijks legt ProRail verantwoording af over zijn activiteiten en resultaten. Deze verantwoording is openbaar en wordt vastgelegd in een jaarverslag. Het complete verslag is online te lezen
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024