Samenwerken om door te kunnen werken

Nieuws

20 april 2021

Een belangrijke toegangsweg naar een bedrijventerrein afsluiten voor noodzakelijke spoorwerkzaamheden terwijl je daarmee de bedrijven dupeert die 24/7 draaien: los dat maar eens op. Op goederenemplacement Pernis in de Rotterdamse Haven lukte het, met hulp van een van die bedrijven.

Infra op Orde

In het weekend van 17 en 18 april werden op de spoorlijn langs de Butaanweg op het goederenemplacement Pernis vier overwegen vervangen. Dat betekende dat niet alleen die hoofdspoorlijn buiten dienst was, maar dat ook een zijweg (Propaanweg) en de toegang tot enkele bedrijven geblokkeerd was. Een dubbele afsluiting met grote gevolgen voor bedrijven als Shell, Esso en goederenterminals die 24/7, 365 dagen per jaar draaien.

Met het programma ‘Infra op Orde’ wordt de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde gebracht. In 2021 betekent dat de vernieuwing van ruim 50 overwegen, de vervanging van 25 wissels en veel kilometers spoor. Edwin Verkerk, ProRails programmamanager Capaciteit voor Beheer, stemt deze buitendienststellingen in een tweewekelijks overleg af met de betrokken vervoerders en stakeholders.

Al snel was de consensus: dan maar liever alles in één langer weekend. Aan ons de taak om dat logistiek te regelen.

Edwin Verkerk programmamanager capaciteit voor beheer bij ProRail

Consensus

Het Havenbedrijf heeft een regulier halfjaarlijks overleg met de bedrijven in het gebied, waarbij Edwin als gast deze noodzakelijke werkzaamheden kwam bespreken. “Iedereen had begrip voor de noodzakelijke werkzaamheden maar was niet blij met de afsluiting. Zeker omdat we eerst vier weekenden aan de slag wilden en dan korter: elke keer één overweg met steeds andere impact voor het wegverkeer en dus ook vier keer een volledige versperring van het treinverkeer. Al snel was de consensus: dan maar liever alles in één langer weekend. Aan ons de taak om dat logistiek te regelen.”

Meedenken

Dat betekende nog steeds dat het bedrijventerrein een lang weekend afgesloten zou zijn voor alle verkeer. Een aantal bedrijven dacht mee over een oplossing en CTT (Combi Terminal Twente) kwam samen met CTG (Cargo Terminal Gadering) met het aanbod om de eigen terreinen open te stellen voor alle buurbedrijven.

Thijs van den Heuvel, operationeel directeur van CTT: “Dat leverde een alternatieve rijroute op waardoor iedereen kon doorwerken: bedrijven en de aannemer van ProRail. Hulpdiensten hielden onbelemmerd toegang tot bedrijfsterreinen en Shell kon in het weekend doorgaan met de brandstoffenleverantie aan tankstations in West Nederland. En een belangrijke steiger aan het eind van het bedrijventerrein bleef toegankelijk voor scheepvaartpersoneel dat een schip op of af wilde.”

De werkzaamheden waren nodig, maar de operatie hier op het bedrijventerrein moest ook doorgaan. En dat is nu gelukt.

Thijs van den Heuvel operationeel directeur bij CTT

Hekken open

Je terrein openstellen klinkt simpel maar er komt meer bij kijken dan alleen het hek openen. Thijs: “De omweg moet duidelijk aangegeven staan, de route moet vrij zijn van containers en trailers, je hebt verkeersregelaars nodig en die hebben bijvoorbeeld weer een toilet nodig. Er gelden strenge veiligheidseisen op het terrein vanwege vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen en veiligheidsdiensten moeten altijd terecht kunnen dus er mag nergens een stremming ontstaan.”

Het was het allemaal waard, vindt hij. “De werkzaamheden waren nodig maar de operatie hier op het bedrijventerrein moest ook doorgaan. En dat is nu gelukt.” Ook Edwin is tevreden: “Door dit ruim op tijd in de groep te bespreken werd het een gezamenlijk probleem dat nu ook gezamenlijk is opgelost.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers