Samenwerking frequentieverhoging Leiden-Utrecht beklonken
Nieuws
Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met twee extra sprinters in de brede spitsuren (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
Handtekening
Om de extra treinen te kunnen laten rijden werken provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan diverse spoorse maatregelen en aan de veiligheid van de verschillende overwegen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail-regiodirecteur Helga Cuijpers op vrijdag 24 september 2021 de samenwerking.
Driepartijenovereenkomst
Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk vinden de meeste aanpassingen plaats om de kwartierdienst mogelijk te maken. Daarbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. De gemeente past een aantal verkeerssituaties aan op de wegen rondom de spoorwegovergangen voor extra veiligheid. Daarom sluiten provincie Zuid-Holland, gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail een driepartijenovereenkomst.
Bekijk alle maatregelen voor meer spoorveiligheid
Planning
De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. De meeste werkzaamheden staan gepland in de week van 16 t/m 24 oktober (herfstvakantie). Dan is de spoorwegovergang Goudseweg in Bodegraven-Reeuwijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De aanpassingen aan fiets- en voetpaden voert de gemeente in deze week in delen uit. Fietsers en voetgangers behouden een veilige doorgang langs het werk.
In diezelfde week voert de spooraannemer, VolkerRail, in opdracht van ProRail de nodige werkzaamheden uit op en rondom het spoor in zowel Bodegraven-Reeuwijk als in Alphen aan den Rijn. Deels gebeurt dat in de nacht, maar van 22 tot 25 oktober rijden er overdag ook geen treinen vanwege de werkzaamheden. Op 12 december gaat de dienstregeling van 2022 in en kunnen de extra spitstreinen rijden.
We willen risico’s rondom spoorwegovergangen zoveel mogelijk voorkomen. Het opheffen van onbeveiligde overwegen is hierin een heel belangrijke stap.
Toekomst
Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, Provincie Zuid-Holland, NS en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoeken we de mogelijkheden om ook buiten de spits meer treinen per uur te laten rijden en voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Liften op station Nijmegen Heyendaal langer buiten gebruik
17 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024