Slimmer, sneller en schoner invoeren van treinbeveiligingssysteem
Nieuws
“Ik realiseer me meer dan ooit dat we verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van een schone en gezonde wereld aan de volgende generaties. Een groot bedrijf als ProRail is in de positie om daaraan een goede bijdrage te leveren”, zegt Carla van der Ee, projectmanager Innovatie bij ProRail.
Duurzame toepassingen
De afgelopen jaren hebben we niet stil gezeten en ontwikkelden we met partners mooie duurzame toepassingen op en rond het spoor. Zo installeren we zonnepanelen op stations, plaatsen we ledverlichting en kiezen we steeds meer voor duurzame bouwmaterialen bij vernieuwingswerk. Maar ook op de gebieden die wat minder zichtbaar zijn, wil ProRail duurzaam te werk gaan. Bijvoorbeeld bij de aanleg van het nieuwe treinbeveiligingssysteem, het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Samenwerking met gespecialiseerde bedrijven is hierbij een belangrijke voorwaarde voor succes.
Nu is het tijd om de uitvoering in gang te zetten.
Veilig en duurzaam meer treinen laten rijden
In alle Europese landen stappen de spoorbeheerders over op dit nieuwe systeem, dus ook in Nederland. ProRail heeft zich als doel gesteld om dat op een zo snelle, slimme en duurzaam mogelijke manier te doen. “Over ERTMS is al veel gezegd en geschreven, maar nu is het tijd om de uitvoering in gang te zetten”, zegt Carla.
Ze licht dit complexe nieuwe systeem toe: “ERTMS is ons nieuwe digitale treinbeveiligingssysteem. Het werkt onder andere met kleine techniekkastjes op en nabij het spoor. Vanuit deze kastjes worden digitale signalen uitgewisseld met de trein. Daar leest de machinist de informatie op een scherm. ERTMS is ruimtebesparend én veiliger, omdat een flink aantal objecten, zoals seinen, langs het spoor verwijderd kunnen worden. Bovendien is een optimaal beveiligd spoor een voorwaarde om treinen dichter achter elkaar op het spoor te laten rijden. Zo kunnen we nog meer treinen kwijt.”
Vijftig pareltjes
Carla vertelt over de manier waarop ERTMS landelijk wordt uitgerold: “Normaal gesproken definiëren we bij de start van een omvangrijke aanbesteding een dichtgetimmerde opdracht. Daarin geven we heel gedetailleerd aan hoe we willen dat de werken moeten worden uitgevoerd. Meestal komt daar een handje vol, vaak bekende, opdrachtnemers voor in aanmerking. Nu vragen we veel globaler uit én op meerdere techniekvelden. Op deze manier ontdekken we inventieve en duurzame technieken die ons worden aangeboden door gespecialiseerde bedrijven. Ook kleine startups kunnen zich melden. Samen met een scoutingsbureau hebben we zo’n vijftig potentiële pareltjes ontdekt. Daar zitten ontwerpers, technici, installatiebedrijven en Artificiële Intelligence (AI) experts bij.”
Kan niet, bestaat niet
Een veranderingsproces starten zonder precies te weten waar we willen uitkomen is spannend. Carla, optimistisch van aard: “Juist bij grote, logge projecten en vraagstukken vind ik het een sport om ruimte te creëren voor onverwachte ontmoetingen en vernieuwende ideeën. Omdat mensen dan vaak uit spontaan enthousiasme samen in beweging komen.” Daaraan vol overtuiging toevoegend: “Kan niet, bestaat niet. Door te beginnen, krijgen we de volgende zinnige stap vanzelf helderder in beeld. Fouten maken mag, als je maar leert en bijstuurt. Dat ERTMS moet worden ingevoerd is klip en klaar, dus laten we ons bij omvangrijke projecten verlossen van een zekere logheid en zwaarte. Door een open vraag aan de markt voor te leggen, doen we dat.”
Meer nieuws
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
23 augustus 2023