Spiksplinternieuw ‘parkeerterrein’ Westhaven bijna af

Nieuws

3 april 2023

In de Amsterdamse Westhaven is de afgelopen jaren een splinternieuw opstelterrein gebouwd: een parkeerterrein voor treinen. In april wordt nog drie weken lang stevig doorgewerkt. Zo leggen we de laatste hand aan dit terrein dat belangrijk is voor het toenemende internationale- en goederentreinverkeer.

Zandvlakte wordt opstelterrein

De afgelopen jaren werkten we al aan het opstelterrein, dat nu bijna klaar is. Waar eerst één grote zandvlakte was, zijn nu sporen, ballast en wasinstallaties. “Leuk feitje: we hebben duurzame wissels geplaatst, die ooit in Eindhoven lagen,” vertelt bouwmanager Leen Molema. “Van 3 tot 26 april maken we een derde spoor en sluiten het opstelterrein aan op het huidige spoor. Op 11 juni gaat het opstelterrein volledig in dienst. Daar zijn we blij mee, want dan is er meer plek voor zowel goederentreinen als reizigerstreinen, zowel binnenlands als internationaal.” Het nieuwe opstelterrein heeft straks capaciteit voor maar liefst 110 ‘treinbakken’.

Het opstelterrein in de Amsterdamse Westhaven
Het opstelterrein in de Amsterdamse Westhaven

Weinig hinder voor reizigers

De werkzaamheden vinden vooral plaats in het havengebied, aan de Nieuwe Hemweg ten noorden van de A10. Reizigers zullen daarom niet veel van de werkzaamheden merken, behalve op zondag 23 april: dan rijden er geen treinen maar bussen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.

Meer treinen rond Amsterdam

De komende jaren neemt het aantal reizigers en goederenvervoer in de regio Amsterdam alleen maar toe. Om die groei mogelijk te maken, zorgt ProRail voor meer ruimte op het spoor. Op momenten dat de treinen niet nodig zijn om reizigers of goederen te vervoeren, moeten ze worden geparkeerd. Daarom is er een grotere parkeerplaats nodig waar de treinen ’s nachts verblijven en schoongemaakt kunnen worden. Hiervoor werd opstelterrein Westhaven de afgelopen jaren flink uitgebreid.

Uitbreiding opstelterrein

Het aantal reizigers en goederen groeit de komende jaren flink. Om die groei mogelijk te maken, zorgt ProRail dat er meer treinen kunnen rijden op drukke trajecten. Op momenten dat de treinen niet nodig zijn om reizigers te vervoeren, moeten ze worden geparkeerd.

Lees over dit project Lees over dit project

We werken in 2023 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren. En dit brengt meer uitdagingen met zich mee dan ooit tevoren. Lees hoe we daarmee omgaan.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers