Spiksplinternieuw ‘parkeerterrein’ Westhaven bijna af
Nieuws
In de Amsterdamse Westhaven is de afgelopen jaren een splinternieuw opstelterrein gebouwd: een parkeerterrein voor treinen. In april wordt nog drie weken lang stevig doorgewerkt. Zo leggen we de laatste hand aan dit terrein dat belangrijk is voor het toenemende internationale- en goederentreinverkeer.
Zandvlakte wordt opstelterrein
De afgelopen jaren werkten we al aan het opstelterrein, dat nu bijna klaar is. Waar eerst één grote zandvlakte was, zijn nu sporen, ballast en wasinstallaties. “Leuk feitje: we hebben duurzame wissels geplaatst, die ooit in Eindhoven lagen,” vertelt bouwmanager Leen Molema. “Van 3 tot 26 april maken we een derde spoor en sluiten het opstelterrein aan op het huidige spoor. Op 11 juni gaat het opstelterrein volledig in dienst. Daar zijn we blij mee, want dan is er meer plek voor zowel goederentreinen als reizigerstreinen, zowel binnenlands als internationaal.” Het nieuwe opstelterrein heeft straks capaciteit voor maar liefst 110 ‘treinbakken’.
Weinig hinder voor reizigers
De werkzaamheden vinden vooral plaats in het havengebied, aan de Nieuwe Hemweg ten noorden van de A10. Reizigers zullen daarom niet veel van de werkzaamheden merken, behalve op zondag 23 april: dan rijden er geen treinen maar bussen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.
Meer treinen rond Amsterdam
De komende jaren neemt het aantal reizigers en goederenvervoer in de regio Amsterdam alleen maar toe. Om die groei mogelijk te maken, zorgt ProRail voor meer ruimte op het spoor. Op momenten dat de treinen niet nodig zijn om reizigers of goederen te vervoeren, moeten ze worden geparkeerd. Daarom is er een grotere parkeerplaats nodig waar de treinen ’s nachts verblijven en schoongemaakt kunnen worden. Hiervoor werd opstelterrein Westhaven de afgelopen jaren flink uitgebreid.
Uitbreiding opstelterrein
Het aantal reizigers en goederen groeit de komende jaren flink. Om die groei mogelijk te maken, zorgt ProRail dat er meer treinen kunnen rijden op drukke trajecten. Op momenten dat de treinen niet nodig zijn om reizigers te vervoeren, moeten ze worden geparkeerd.
We werken in 2023 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren. En dit brengt meer uitdagingen met zich mee dan ooit tevoren. Lees hoe we daarmee omgaan.
Meer nieuws
-
Intentieovereenkomst OV-knoop Dijk en Waard
24 oktober 2024
-
Nog veel werk aan het spoor, prestaties onder druk
20 augustus 2024
-
Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer
20 augustus 2024