Steeds meer (rol)trappen op hun plek op station Groningen

Nieuws

26 juni 2024

Station Groningen wordt van beneden naar boven steeds meer een station. De roltrappen zijn en worden stuk voor stuk naar beneden gehesen in de reizigerspassage. Het busstation staat inmiddels ook bijna droog door de perronkappen en de laatste spoordekken zijn gestort.

(Rol)trappen op hun plek

Er worden in totaal tien roltrappen naar de reizigerspassage getakeld. Iedere roltrap bestaat uit drie delen die per vrachtwagen worden aangeleverd. Met een kraan worden de delen stuk voor stuk in de bouwput gehesen. Daar wordt de roltrap in elkaar gezet. Een complete roltrap weegt zo’n 12.000 kilo. Op dit moment zijn er twee trappen geplaatst en twee gemonteerd. De komende tijd komen er nog zes roltrappen binnen.

  • Een complete roltrap weegt zo’n 12.000 kilo.
    Een complete roltrap weegt zo’n 12.000 kilo.
  • En dan staan ze op de plaats, ingepakt en wel
    En dan staan ze op de plaats, ingepakt en wel
  • Hier moeten we de roltrappen straks uitkomen
    Hier moeten we de roltrappen straks uitkomen
  • Ook de perronkappen krijgen steeds meer vorm
    Ook de perronkappen krijgen steeds meer vorm
  • Begin mei werden de laatste spoordekken gestort, een belangrijke mijlpaal
    Begin mei werden de laatste spoordekken gestort, een belangrijke mijlpaal

Bijna droog op het busstation

Vanaf perron 7 is een stalen constructie te zien boven het busstation. Daar krijgen de perronkappen steeds meer vorm. Reizigers kunnen het busperron straks vanuit de reizigerspassage met (rol)trappen en een lift bereiken. Zodra de perronkappen af zijn, kan iedereen droog staan wachten op de bus. De bussen rijden op z’n Engels. Omdat de deur van de bus aan de rechterkant zit, rijden de bussen rond het busstation aan de “verkeerde” kant van de weg.

Betonnen spoordekken

Begin mei werden de laatste spoordekken gestort. Dat is een belangrijke mijlpaal, want daarmee is de betonconstructie van alle spoor- en busdekken voltooid. In totaal zijn er vier spoordekken en twee busdekken gemaakt. Voor het laatste spoordek is 660 m3 beton gebruikt. In de eindsituatie van het station, rijden hier straks de regionale treinen over.

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers