Vijf dagen geen treinen tussen Woerden en Gouda
Nieuws
Reizigers tussen Utrecht en Rotterdam en Utrecht en Den Haag: opgelet. Tussen 16 en 20 oktober rijden er geen treinen tussen Woerden en Gouda. We halen ter hoogte van Oudewater zogenaamde ‘wachtsporen’ weg. Geloof het of niet: minder sporen helpt om meer treinen te kunnen laten rijden.
Dag en nacht doorwerken
“We gaan dag en nacht door, zodat we zoveel mogelijk werk in korte tijd kunnen doen,” legt bouwmanager Jaco Koster van ProRail uit. Hij gaat, samen met aannemer Swietelsky Rail, deze dagen aan de slag. “Bij het weghalen van spoor komt aardig wat kijken. We verwijderen bijvoorbeeld ook de wissels die bij het spoor horen, in totaal acht. Ook halen we de bovenleiding weg, inclusief de portalen waaraan de bovenleiding hangt. Bij elkaar opgeteld gebeurt dit werk over een afstand van meer dan een kilometer.”
Waarom we sporen weghalen
“Wat we niet meer nodig hebben, halen we weg,” is de simpele samenvatting van Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail. “Deze sporen zijn dertig jaar oud en daarom aan vervanging toe. Maar voor we dat doen, kijken we eerst of er alternatieven zijn. En die zijn er hier,” legt Klaas uit. Vroeger moesten goederentreinen op deze locatie altijd aan de kant voor reizigerstreinen. “Maar tegenwoordig is het treinverkeer zo druk dat we goederentreinen liever rijdend houden. Mocht het toch echt een keer nodig zijn om een goederentrein aan de kant te nemen, dan doen we dat op andere plekken. Bijvoorbeeld op verschillende plekken bij Rotterdam of tussen Breukelen en Woerden.” Daarom zijn deze sporen niet meer nodig.
Minder wissels, efficiënter spoor
Als ProRail aan het spoor werkt, lees je vaak dat we wissels weghalen. Waarom doen we dat eigenlijk? Hoe komt het dat we juist efficiënter rijden met minder wissels? En waarom liggen die wissels er dan überhaupt?
Lees meer over spoorvernieuwing Lees meer over spoorvernieuwing
Gemeenschapsgeld goed inzetten
Het vernieuwen van sporen die eigenlijk niet meer nodig zijn, brengt kosten met zich mee. Klaas: “De sporen en wissels bij Oudewater zouden nu helemaal vernieuwd moeten worden. Dat kost miljoenen euro’s. We geven gemeenschapsgeld uit, dus daar moeten we zorgvuldig mee om gaan. Bij dit soort uitgaven checkt ProRail altijd wat het nut of de noodzaak is van vernieuwen. Soms zijn er betere alternatieven, zoals hier. Door het weghalen van de wissels kunnen we seinen beter neerzetten. Hoe meer seinen, hoe sneller treinen achter elkaar aan kunnen rijden. Er kunnen dus straks meer treinen rijden. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”
Hergebruik van wissels
Het mes snijdt zelfs aan drie kanten, voegt Jaco toe: “Vier van de wissels die we weghalen zijn nog in prima staat om op een andere plek te worden teruggeplaatst. Nadat ze zijn onderhouden leggen we ze neer bij Maarn, een andere plek waar goederentreinen kunnen parkeren. Met dit hergebruik gaan we zorgvuldig om met materialen. Belangrijk, want die zijn soms schaars.”
Bereid je reis goed voor
En dus staat het team van Jaco voor een klus van niet minder dan 127 uur. “Het is wel even doorbijten voor treinreizigers. Daar zijn we ons zeker bewust van. We hebben de werkzaamheden bewust in de herfstvakantie gepland, want dan zijn er minder reizigers. Iedereen die wel met de trein moet: plan goed je reis in de reisplanner van NS. Dan zorgen wij dat je zo snel mogelijk weer rechtstreeks met de trein kunt.”
Raadpleeg de reisplanner Raadpleeg de reisplanner
Meer nieuws
-
Nieuwe fundering voor monumentale overkapping Dordrecht
8 augustus 2024
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
31 mei 2024