Vlechten en ontgraven in Groningen
Nieuws
Zand, puin, graafmachines en betonnen wanden. Dat is wat je ziet als je aan de achterzijde van station Groningen kijkt. Strukton is bezig met het ontgraven van de bouwkuip voor de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. Een oplettende kijker ziet ook een aantal medewerkers bezig met een stalen geraamte. Ze zijn de wapening van de deksloven aan het vlechten. Deksloven, wat zijn dat en hoe maak je die?
Betonnen balken
Eerder zijn er aan de zuidzijde van het station diepwanden in de grond gebouwd die, naast dat ze zorgen voor een bouwkuip, de ondergrondse (constructieve) wanden van de voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling vormen.
Deksloven
Op de oost en westzijde van de diepwanden bouwt Strukton nu deksloven. Dat zijn betonnen balken die op de diepwanden liggen en waarop later in het project de spoordekken komen te liggen waarover de treinen gaan rijden. Ook bevestigen ze aan deze deksloven de zogenoemde groutankers, die de wanden verankeren aan een sterke grondlaag.
De dekskoven worden ter plekke gemaakt. Eerst maken ze de wapening door staalwerk te vervlechten. Daar komt een bekisting omheen waar beton ingegoten wordt. Nadat het beton uitgehard is, gaat de bekisting er af en heb je een deksloof. De diepwand is ongeveer 80 centimeter breed, de deksloof die er overheen komt ruim 2 meter.
Graafwerkzaamheden
Het werk op de bouwplaats blijft de komende maanden in het teken staan van grond ontgraven. Eerst nog ‘in den droge’, vanaf eind juni ‘in den natte’, dus onder water. Daarvoor wordt de bemaling stopgezet waardoor het grondwater weer in de bouwput komt en er een ponton (drijvend platform) in gelegd kan worden.
Inmiddels zit de aannemer op een diepte van ongeveer 3 meter minus NAP (Normaal Amsterdams Peil). Uiteindelijk moet de bouwkuip een diepte van 10.1 meter onder NAP. Op deze poster (pdf), die ook op het station bij de bouwlocatie hangt, leggen we in het kort uit hoe het ontgraven van de bouwkuip werkt.
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Man van het verbinden: hoofduitvoerder André Steketee
11 februari 2021
-
Groningen Spoorzone door de ogen van omwonenden
1 oktober 2020
-
Stedenbouwkundige Ruben Wiersma: puzzelen in een uniek project
1 september 2020