VolkerRail aan de slag met Spoorboog Hoogeveen

Nieuws

25 maart 2021

Een betere overstap voor reizigers in Groningen en Zwolle, dat is straks mogelijk door aanpassingen aan het spoor bij station Hoogeveen. ProRail heeft na een aanbesteding VolkerRail geselecteerd om de werkzaamheden uit te voeren.

Aanleiding

In de huidige situatie remmen treinen in de boog (bocht) bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan weerzijden van het station kunnen treinen in de toekomst op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling van de treinen aangepast worden en verbetert de overstap van reizigers in Groningen en Zwolle.

  • Spoorboog bij Hoogeveen
    De spoorboog bij Hoogeveen richting Beilen
  • Perronspoor Hoogeveen
    Het noordelijke perronspoor verdwijnt
  • Spoorwegovergang Toldijk
    De spoorwegovergang Toldijk wordt aangepast
  • Spoorboog bij Hoogeveen
    De spoorboog in Hoogeveen richting Meppel
  • Globale weergave spoorboog Hoogeveen
    Globale weergave bestaand spoor (zwart) en nieuwe ligging (rood)

Planning werkzaamheden

De komende tijd bereidt VolkerRail de werkzaamheden voor. Naar verwachting start het werk buiten na de zomer. In december 2022 is het af. In maart 2022 rijden één weekend geen treinen vanwege de werkzaamheden. Van 7 tot en met 22 mei 2022 vindt er een langere periode werk plaats waardoor geen treinverkeer mogelijk is. Er rijden dan bussen in plaats van treinen. Omwonenden ontvangen rond de zomer nadere informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden.  

Verleggen spoor

Vanuit Meppel richting Beilen zal iets vóór de snelweg A28 het spoor enkele meters worden verlegd richting het Bethesdaziekenhuis. Op de brug over de snelweg buigt het spoor vervolgens weer terug en snijdt de boog af. Hier verleggen we het spoor een aantal meters naar de noordkant. Ter hoogte van het station blijft het spoor op zijn plek. Het noordelijke perronspoor verdwijnt.

Direct na het station, bij de overweg Toldijk/Pesserstraat verschuift het spoor naar het noordwesten. Deze boog snijden we een stuk af. Het spoor komt hier het verst van de huidige plek te liggen: maximaal vijftien meter. Het spoor komt hier dus wat verder van de Stuifzandseweg en Prilleweg te liggen. Vanaf het wegviaduct in de N374 bij het Oude Diep blijft het spoor op z’n huidige plek.

Geluidmaatregelen, fietsbrug en aanpassing Toldijk

Op twee locaties voeren we geluidmaatregelen uit van het Meerjarenprogramma Geluid (MJPG). Het gaat om een geluidscherm van een meter hoog bij Het Hoge Holt en raildempers bij de De Holtmaden. We verbeteren de veiligheid op de spoorwergovergang Toldijk/Pesserstraat. Over een langere lengte scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer. Ook voegen we een middengeleider toe tussen de autorijstroken.

Over de snelweg A28, bouwen we naast het spoorviaduct een fietsbrug. Nadat de werkzaamheden aan het spoor klaar zijn, legt de gemeente Hoogeveen een fietspad aan tussen het station en de Kinholtsweg.

Spoorplan Noord-Nederland

De aanpassingen bij Hoogeveen maken deel uit van het spoorplan Noord-Nederland. Spoorplan Noord-Nederland is een ‘deltaplan’ voor het spoor in het noorden. Waarbij het aantal reismogelijkheden met de trein flink toeneemt door betere verbindingen naar de knooppunten Leeuwarden, Groningen en Zwolle.

Op deze drie knooppunten zorgen we voor goede aansluitingen op de regionale lijnen. En dat maakt dat het hele netwerk verbetert: meer treinen, meer overstapmogelijkheden en betere aansluitingen. Hierdoor wordt het Noorden beter bereikbaar.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers