Wachtsporen Oudewater verwijderd, straks meer treinverkeer mogelijk
Nieuws
Na 127 uur non-stop doorwerken zijn de zogenoemde ‘wachtsporen’ bij Oudewater verwijderd. Zaterdagochtend 21 oktober konden na vijf dagen weer treinen rijden tussen Gouda en Woerden. “Dit was even vervelend voor treinreizigers”, weet bouwmanager Jaco Koster, “maar uiteindelijk kunnen hierdoor treinen dichter op elkaar rijden. Dit maakt meer treinverkeer mogelijk en voorkomt vertragingen.”
Krappe planning
Er waren verschillende ploegen tegelijk aan het werk. Jaco: “Je ziet dat er heel veel tegelijkertijd gebeurt, zeker de eerste dagen toen we aan het slopen waren. Dat is handig, want dat verkort de tijd die we nodig hebben om te werken. Hierbij moet er niks langer duren dan verwacht, want dan loopt je planning vast.” Er ging wel iets mis: een werktrein beschadigde tijdens de werkzaamheden een wissel bij Woerden. “Ja, dat is schrikken. Gelukkig heeft het weinig gevolgen voor het treinverkeer. Dit wissel gaan we op een later moment nog repareren”, vertelt Jaco. Uiteindelijk zijn acht wissels, zestien kilometer bovenleidingdraad en 32 bovenleidingsmasten weggehaald. Daarbij is ook nog twee kilometer aan spoor en dwarsliggers en 3300 ton aan ballast afgevoerd.
Hergebruik materialen
Afvoeren betekent niet dat al deze materialen worden weggegooid. Jaco: “Veel onderdelen kunnen we prima hergebruiken. Bijvoorbeeld vier wissels die we gaan plaatsen in de buurt van Maarn. Ook worden vier seinen hergebruikt in andere projecten. Maar ook ballastgrind wordt gezeefd en gedeeltelijk opnieuw gebruikt. En elektronica wordt natuurlijk sowieso gerecycled.”
Treinen sneller achter elkaar aan
Met het weghalen van twee sporen kunnen straks meer treinen achter elkaar rijden, legt Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, uit. “Met het weghalen van de wachtsporen en vooral de wissels, kunnen we seinen optimaler plaatsen. Dat is belangrijk op dit stuk spoor. Er zijn geen stations, dus wil je het liefst treinen zo snel mogelijk achter elkaar aan laten rijden. De eerdere situatie belemmerde dat.” De seinen worden eind 2026 herplaatst. Hiervoor moet ook de beveiliging van het spoor worden aangepast. Dit had eigenlijk meteen moeten gebeuren, maar personeel- en materiaaltekorten maakten dat niet mogelijk.
Voorzichtig omgaan met geld
ProRail geeft belastinggeld uit. Daarom wegen we altijd zorgvuldig af of we dat geld goed besteden. Zo ook hier, vertelt Klaas: “Deze sporen zijn ruim dertig jaar geleden aangelegd, wat betekent dat ze nu het einde van hun ‘technische levensduur’ hebben bereikt. De sporen en wissels zouden helemaal vernieuwd moeten worden. De kosten daarvan lopen in de miljoenen. Bij dit soort uitgaven checken we altijd wat de nut of noodzaak is en of er betere alternatieven zijn. Dat was in dit geval zo.”
Minder wissels, efficiënter spoor
Als ProRail aan het spoor werkt, lees je vaak dat we wissels weghalen. Waarom doen we dat eigenlijk? Hoe komt het dat we juist efficiënter rijden met minder wissels? En waarom liggen die wissels er dan überhaupt?
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024