Werk concreet mee aan het spoor van de toekomst
Nieuws
Bij ProRail zijn wij vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week keihard bezig om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken. Waarbij we inzetten op innovaties, bijvoorbeeld de realisatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS), onze grootste klus ooit. Dat doen we met veel partners, maar ook met onze eigen gedreven professionals. Wil jij ook meewerken aan innovaties in de mobiliteit waar Nederland beter van wordt?
Onze professionals werken aan het spoor van de toekomst
De roep om duurzaamheid klinkt duidelijker dan ooit. In de verduurzaming van de mobiliteit speelt de trein een hoofdrol. Onze professionals zijn dagelijks druk bezig om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Zoals onze bouwmanagers, rail system engineers, risico analisten, cost engineers, projectmanagers, maar ook tendermanagers, functioneel beheerders, systeemanalisten en financial controllers. En ieder werkt binnen zijn werkgebied wel aan een vorm van innovatie. Bijvoorbeeld door bij te dragen aan de realisereing van ERTMS.
Meer treinen op hetzelfde stuk spoor
Door ERTMS kunnen treinen veilig sneller en dichter op elkaar rijden. Zo passen er meer treinen op hetzelfde stuk spoor en kunnen vervoerders meer reizigers en goederen nog veiliger vervoeren. Nu al reizen op bepaalde trajecten 70 procent meer mensen per trein dan via de snelweg. En een goederentrein houdt op dit moment al 56 vrachtwagens van de straat. Met ERTMS wordt de trein alleen nog maar duurzamer.
Dat ERTMS goed werkt, weten we inmiddels; op de baanvakken Amsterdam–Utrecht en de Betuweroute is het systeem al ingevoerd. De komende veertien jaar komen er nog zeven baanvakken bij. Tot 2030 stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hiervoor 2,4 miljard euro beschikbaar. Om dit alles voor elkaar te krijgen, hebben we dringend vakmensen nodig.
Geavanceerde beveiliging
We maken het spoor klaar voor de toekomst met nieuwe technologie zoals ERTMS. De komende jaren vervangen we onze huidige, analoge treinbeveiliging uit de jaren zestig door dit geavanceerde systeem. De techniek en communicatie veranderen drastisch. Van trajectgebonden detectie, koperen kabels en seinen in en om het spoor naar sensoren en digitale techniek in de trein.
Er verandert veel
er verdwijnen maar liefst twaalfduizend seinen
we bouwen uiteindelijk meer dan zevenduizend kilometer spoor om
en het werk van meer dan vijftienduizend mensen in de spoorsector zal nooit meer hetzelfde zijn.
Altijd op zoek naar goede professionals
Wil jij ook meewerken aan innovaties in de mobiliteit waar Nederland beter van wordt? Kijk dan op WerkenbijProRail.nl. Zie je niet direct een passende vacature? Maak dan een job alert aan.
Meer nieuws
-
Mijlpaal: AI vindt scheuren in dwarsliggers
14 februari 2025
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024