Werkzaamheden wissels Kijfhoek afgerond
Nieuws
Op ons goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht is de afgelopen periode veel hinder geweest voor vervoerders. Na inspectie met speciale meettreinen bleek dat we veel onderhoud aan met name wissels zo spoedig mogelijk moesten doen. Dit weekend hebben we het laatste van dat spoedwerk afgerond.
Zwitsers kruis
Op goederenemplacement Kijfhoek worden goederenwagons gesorteerd samengesteld, zodat de samengestelde goederentreinen op de juiste bestemming aankomen. Dat gebeurt middels een sorteerheuvel en is uniek in Nederland. Afgelopen weekend zijn de laatste werkzaamheden aan een Zwitsers kruis afgerond. Een Zwitsers kruis is een speciaal wissel dat op hoog tempo de afzonderlijke wagons op onderlinge afstand tot twintig centimeter over de sporen kan verdelen. Kijfhoek is de enige plaats in Nederland waar dit wissel zich bevindt, en wereldwijd zijn er maar twee exemplaren in gebruik. Een aantal onderdelen zijn speciaal gemaakt voor Kijfhoek en zijn niet standaard in voorraad.
Strengere eisen
Begin maart is vastgesteld dat het Zwisters kruis niet voldeed aan de strenge eisen waaraan ProRail haar wissels test. Het wissel is buitendienst genomen en ProRail heeft besloten alle wissels op Kijfhoek aan een meting te onderwerpen, een deel met de meettrein en een deel met de hand. Vanwege een nieuw onderhoudscontract zijn de wissels aan de daarin geldende strengere eisen getoetst. Dat een aantal wissels nog niet aan de nieuwe eisen voldeden kwam destijds niet als een verrassing. We hebben een deel van het emplacement direct buiten dienst genomen om de wissels te kunnen laten voldoen aan de nieuwe strengere eisen. Dat bracht overlast mee voor onze vervoerders.
Met de afronding van de werkzaamheden aan het Zwitsers kruis zijn vanmorgen ook de laatste wissels weer in dienst gekomen. In totaal is aan 19 van de 160 wissels onderhoud uitgevoerd. In juli laten we de meettrein nogmaals rijden om er zeker van te zijn dat alle wissels dan aan de strengere normen voldoen.
Schakel tussen Nederland en Europa
Op Kijfhoek, het beginpunt van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met vijftig hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriƫle gebieden in Nederland en Europa.
Meer nieuws
-
Havenspoorlijn: 21 nieuwe wissels in 243 uur
8 juni 2022
-
Langdurige werkzaamheden in Duitsland
17 mei 2022
-
Paaswerk in havengebied succesvol afgerond
21 april 2022