Natuurbeheer : Stikstof
Stikstof is overal om ons heen. Het is van zichzelf niet schadelijk voor mens en natuur, maar er zijn verbindingen van stikstof die voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld stikstofoxiden en ammoniak. Het eerste komt in de lucht door vooral uitlaatgassen en uitstoot van de industrie. Het tweede komt met name van veeteelt.
Uitstoot rond het spoor
Onder die genoemde uitlaatgassen valt ook de uitstoot van dieseltreinen. Ook in de bouw, en dus bij projecten die wij laten uitvoeren op en rond het spoor, komt stikstof vrij. Daarom is stikstof een onderwerp dat onze aandacht heeft. Samen met onze aannemers streven we er bijvoorbeeld naar om in 2030 emissievrije bouwplaatsen te hebben.
Er zijn diverse ontwikkelingen rond de stikstofproblematiek die ons voor uitdagingen (kunnen) stellen. De Raad van State heeft eind 2022 bijvoorbeeld een belangrijke uitspraak gedaan over de bouwvrijstelling voor tijdelijke stikstofuitstoot. Daar is een streep door gehaald. Het betekent dat bouwprojecten geen gebruik meer kunnen maken van die vrijstelling. Hieronder lees je meer over wat dit betekent voor projecten van ProRail.
Plan van aanpak na uitspraak over bouwvrijstelling
Gevolgen
In Nederland is te veel (verkeerde) stikstof aanwezig. Dat kan leiden tot verzuring van de bodem, een afname van de biodiversiteit en de verscheidenheid aan planten en dieren.
Langere termijn
Ook voor de langere termijn werken wij aan het verder verminderen van de al beperkte stifstofuitstoot van treinen. Zo streven we naar emissievrij spoorvervoer, door elektrificering van trajecten waar nu dieseltreinen rijden en door onderzoek te doen naar alternatieven. Zoals waterstof- en batterijtreinen.