Innoveren : Automatisch bestuurde treinen
Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Om die groei op te vangen, moeten wij ons spoornetwerk beter benutten. Een innovatieve manier om dat te doen is de automatisch bestuurde trein. Dit wordt ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd.
Diverse proeven
ProRail voert samen met (Europese) partners diverse proeven uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste proeven vonden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen. In onderstaande video wordt de ATO-techniek uitgelegd.
Voordelen
De inzet van automatisch bestuurde treinen heeft veel voordelen:
- Efficiënt gebruik van het spoor: door geautomatiseerd te rijden, kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Hierdoor wordt meer treinverkeer mogelijk.
- Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden, rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
- Punctualiteit: de computersystemen die de treinritten monitoren, maken de treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Dit komt de stiptheid ten goede.
Succesvolle testritten
ProRail voert, samen met spoorpartners, testritten uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste vijf ritten mét reizigers aan boord vond plaats in februari 2020. Elke dag reden ongeveer vijftig reizigers mee om te testen hoe zij het rijden met ATO ervaarden.
Niveaus van automatisering
Binnen ATO zijn vier automatiseringsniveaus te onderscheiden. Hoe hoger het niveau, hoe geautomatiseerder de trein rijdt.
ATO kent de volgende vier niveaus:
- De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
- Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
- De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
- Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.
ProRail voert proeven met ATO uit op niveau 2. De machinist wordt ondersteund in het preciezer laten rijden en stoppen van de trein, maar draagt zelf de volledige verantwoordelijkheid.
Nieuws over dit onderwerp
-
Goederenlocomotief rangeert zelfstandig in Oosterhout
1 december 2022
-
Nieuwe resultaten voor automatisch bestuurde trein
17 maart 2022
-
Spoorsector kiest voor ATO
14 oktober 2021