Groningen : Groningen Spoorzone - Station Groningen Europapark (Project gerealiseerd)
Station Europapark is sinds juni 2020 uitgebreid met een extra spoor en zijperron aan de kant van de Helperzoom. Bij de eerdere bouw van het station was hiervoor al ruimte gereserveerd.
- Locatie
- Groningen
- Programma
- Spoorplan Noord-Nederland
- Startdatum
- 2019
- Einddatum
- 2021
Extra spoor en zijperron
De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool rijden als de werkzaamheden op station Groningen gereed zijn door tot station Groningen Europapark en verder. Daarvoor is een extra spoor en een bijbehorend zijperron gebouwd. In het station is ook een aansluitende lift en trap ingepast. De werkzaamheden aan het station en stationsplein aan de zijde van de Helperzoom zijn in 2021 afgerond.
Keervoorziening
In juni 2020 is ook een keervoorziening gerealiseerd op het station, zodat treinen hier kunnen keren. Bij toekomstige werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen dan tot Groningen Europapark doorrijden en rijden er vanaf daar bussen.
Groningen Spoorzone
Met aanpassingen aan sporen en stations tussen Groningen en Haren versterken we Groningen als goed functionerend OV-knooppunt en zorgen we voor een goede bereikbaarheid van de stad en regio. Het groeiende aantal reizigers per trein, bus, fiets en te voet kan straks nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken.
Planologische inpassing
Om de bouw van een extra spoor en zijperron mogelijk te maken was een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het College van B&W van Groningen heeft een gewijzigd Bestemmingsplan in april 2015 vastgesteld.
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Torenkraan en hulpbrug uitgezwaaid in Groningen
7 augustus 2024
-
Spoorwegovergang Esperantokruising vanaf 4 april afgesloten
12 maart 2020
-
Extra perronkap Groningen Europapark geplaatst
4 februari 2020
Gerelateerde projecten
-
Groningen Spoorzone - Station Groningen
Groningen
-
Groningen Spoorzone - De Vork
Haren