Het weer : Herfst
De herfst is een lastig seizoen voor het spoor. Het spoor kan glad worden door vallende bladeren. Ook kunnen afgewaaide takken in de bovenleiding belanden. Om de gevolgen voor het spoor van deze natuurverschijnselen te beperken neemt ProRail maatregelen.
Gladde sporen
Gladde sporen ontstaan door bladval, door regen of mist en ook door chemische luchtverontreiniging die bij vocht neerslaat. Hierdoor kunnen treinen bij optrekken en afremmen last hebben van minder grip op de rails. Ze kunnen doorglijden of juist niet wegkomen, omdat de wielen slippen.
Dat leidt op ons drukbereden spoornet soms tot vertraging. Ook kan het gevaarlijke situaties opleveren bij stations waar vlak bij een overweg is. In de herfstperiode laten we daarom op plekken waar dat risico bestaat de overwegbomen eerder naar beneden gaan. Zo voorkomen we dat een eventuele doorglijdende trein op een open overweg belandt.
Stroever maken
We maken sporen stroever door ze in te smeren met Sandite. Dat is een soort gel met zand en metaaldeeltjes. De gel wordt door een paar treinen aangebracht en vervolgens 'uitgesmeerd' door het overige treinverkeer. Zo wordt de spoorstaaf ruwer, en de laag bladeren wordt ook afgebroken.
In onderstaande video zie je hoe gladde sporen ontstaan en wat we doen om de gladheid op het spoor te bestrijden.
Onweer en storm
Soms zorgt een fikse herfststorm voor onveilige situaties. En kan een blikseminslag storingen in onze systemen veroorzaken. Om de kans op een dergelijke storing te verkleinen, laten we veel systemen dubbel draaien.
Ook bedient onze apparatuur maar een klein gebied, zodat een eventuele storing ook maar een klein gebied treft. Wordt er extreem weer verwacht? Dan laten we minder treinen rijden. Die beslissing maken we in overleg met vervoerders.