Hoe gaat ProRail te werk bij ongevallen?

Veelgestelde vraag

Meldingen over de circa 6000 ongevallen per jaar komen als eerste binnen bij de alarmcentrale van ProRail in het Utrechtse Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) . Daar kijken ze of het gaat om een klein incident – een kleine aanrijding bijvoorbeeld – of om een ernstiger ongeval. Het OCCR handelt grote incidenten af.

Bij grote onge­vallen gaat iemand van ProRail er direct naartoe. Die neemt, samen met het OCCR, de algemene leiding op zich. Als eerste worden maat­regelen genomen om de veiligheid van reizigers, omgeving en mede­werkers te waarborgen. Het OCCR informeert politie, brandweer en ambulance. De algemeen leider van ProRail zorgt dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.

Afwikkeling incident

Is de veiligheid gewaarborgd, dan volgt de afwikkeling van het incident. De algemeen leider brengt het spoor­probleem in kaart: welke baan­vakken zijn getroffen? Wat zijn de gevolgen voor het overige treinverkeer? Zo nodig zorgt de algemeen leider samen met de vervoerder voor vervangend trein- of busvervoer voor gestrande reizigers.

Zodra de politie het getroffen gebied vrijgeeft, komt onze incidentenbestrijding in actie. Samen met de brandweer lossen zij de materiële en technische problemen op.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers