Hoe gaat ProRail te werk bij ongevallen?
Veelgestelde vraag
Meldingen over de circa 6000 ongevallen per jaar komen als eerste binnen bij de alarmcentrale van ProRail in het Utrechtse Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) . Daar kijken ze of het gaat om een klein incident – een kleine aanrijding bijvoorbeeld – of om een ernstiger ongeval. Het OCCR handelt grote incidenten af.
Bij grote ongevallen gaat iemand van ProRail er direct naartoe. Die neemt, samen met het OCCR, de algemene leiding op zich. Als eerste worden maatregelen genomen om de veiligheid van reizigers, omgeving en medewerkers te waarborgen. Het OCCR informeert politie, brandweer en ambulance. De algemeen leider van ProRail zorgt dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.
Afwikkeling incident
Is de veiligheid gewaarborgd, dan volgt de afwikkeling van het incident. De algemeen leider brengt het spoorprobleem in kaart: welke baanvakken zijn getroffen? Wat zijn de gevolgen voor het overige treinverkeer? Zo nodig zorgt de algemeen leider samen met de vervoerder voor vervangend trein- of busvervoer voor gestrande reizigers.
Zodra de politie het getroffen gebied vrijgeeft, komt onze incidentenbestrijding in actie. Samen met de brandweer lossen zij de materiële en technische problemen op.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Verkoopt ProRail afgedankte spoorbielzen aan particulieren?
- Wat doet het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) ?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Wat zijn specifieke maatregelen binnen LVO?