Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?
Veelgestelde vraag
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen.
Een spoorwegovergang is betrouwbaar, maar soms werkt hij anders dan verwacht. Bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan automatisch dicht dankzij het 'fail safe'-systeem. De treinen die de overweg passeren, toeteren om te waarschuwen dat ze eraan komen. Want soms zijn er mensen die ongeduldig worden en bestaat de kans dat ze onder de spoorbomen door willen gaan.
Als de slagbomen langdurig dicht blijven door een storing, krijgt de betreffende verkeersleidingspost een automatische melding. Onze verkeersleiders geven dan machinisten de opdracht om langzaam te rijden en te toeteren als extra waarschuwing.
Bekijk ook het filmpje over toeterende treinen bij overwegen:
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Wat zijn specifieke maatregelen binnen LVO?
- Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met een bekeuring bij een overweg?
- Waarom staan overwegbomen schuin?