Waarom vinden testritten op de HSL 's nachts plaats?
Veelgestelde vraag
NS test nieuwe intercity's op de hogesnelheidslijn. Die testritten zijn nodig om het materieel toegelaten te krijgen door de Inspectie van Leefomgeving en Transport (IL&T).
De vervoerder, in dit geval NS, moet aantonen dat het materieel geschikt is voor het baanvak waar straks gaat rijden. De eerste serie testritten mag niet plaatsvinden tussen de reguliere reizigerstreinen. Daarom wordt eerst 's nachts getest.
Zodra IL&T toestemming geeft, wordt de betreffende trein zoveel mogelijk overdag getest. Eerst zonder en later met reizigers. Zodat de trein straks veilig en betrouwbaar ingezet kan worden voor het reizigersvervoer op de hogesnelheidslijn.
De testritten vinden 's nachts plaats tussen 0.00 en 06.00 uur. Er kan niet worden getest in de 'randen' van de nacht. Het veilig in- en uit dienst nemen van het spoor heeft namelijk tijd nodig. Hierdoor blijft er beperkt tijd over voor de testritten. En is dus alle capaciteit in de nacht nodig.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Hebben testritten op de HSL invloed op het plaatsen van geluidsschermen?
- Waarom wacht NS niet met testen totdat er geluidsschermen zijn geplaatst?
- Kunnen testritten op de HSL gecombineerd worden met onderhoudswerk?
- Zijn de nieuwe intercity's op de HSL stiller?
- Wat is de verwachte geluidsoverlast van testritten op de HSL?
- Hoe beperkt NS de hinder van de testritten op de HSL?
- Kan NS minder testritten uitvoeren op de HSL?
- Kan NS testritten op de HSL spreiden?
- Waarom test NS de nieuwe intercity's op de HSL?
- Hoeveel testritten vinden plaats op de HSL?
- Welke treinen test NS op de HSL?
- Ik heb hinder van het geluid van de HSL