Waarom werkt ProRail aan het spoor?
Veelgestelde vraag
ProRail is de beheerder is van het Nederlands spoorwegnet. We zijn daarom verantwoordelijk voor het onderhoud, de vernieuwing en uitbreiding van het spoor, inclusief de stations.
Reizigers en vervoerders kiezen voor het spoor vanwege de zekerheid die het biedt. Die zekerheid is belangrijk. Daarom werken wij continu aan een nog grotere betrouwbaarheid van het spoor en aan een soepel verloop van het treinverkeer.
Voorkomen is daarbij altijd beter dan genezen, vinden we. Preventief onderhoud zien we als een van onze belangrijkste taken. We controleren het spoor bijvoorbeeld regelmatig op kapotte of te vervangen delen. Zo willen we voorkomen dat zaken als stroomstoringen en technische mankementen de treindienst verstoren. Ook de werkzaamheden zélf moeten de treinenloop natuurlijk zo min mogelijk belemmeren.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Gebruikt ProRail chemische bestrijdingsmiddelen (bijvoorbeeld glyfosaat) om onkruid langs het spoor te bestrijden?
- Waarom dragen spoorwerkers oranje kleding?
- Ik heb last van de eikenprocessierups. Wat doet ProRail daaraan?
- Zijn er voldoende spooraannemers beschikbaar in de zomer?
- Waarom werken we in de zomer hard aan het spoor?
- In hoeverre draagt de nieuwe VL/ICB-post bij aan een duurzaam ProRail?
- Wat is de visie op de nieuwe VL/ICB-post?
- Waarom worden VL en ICB in de nieuwe post samengevoegd?
- Wat is een VL/ICB-post en wat doen jullie daar?
- Wat is de rol van ProRail bij het goederenvervoer?
- Ik maak gebruik van eigendom van ProRail. Moet ik dat melden?
- Ik ben het niet eens met het besluit over mijn vergunning(aanvraag). Wat kan ik doen?