Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
Nieuws
Reizigers en verladers kunnen sinds april 2024 weer meer vertrouwen op de trein. De reizigerspunctualiteit op 5 minuten en die op 15 minuten is in de tweede helft van het jaar verbeterd. We halen nu met 89,3 procent de bodemwaarde op 5 minuten (88,9 procent) en met 97 procent die op 15 minuten (96,7 procent) op het Hoofdrailnet.
Genomen maatregelen
De verbetering van de prestaties komen voort uit maatregelen die NS en ProRail gezamenlijk hebben genomen. Zo hebben we de dienstregeling rondom werkzaamheden betrouwbaarder gemaakt. Ook hebben we ruim dertig tijdelijke snelheidsbeperkingen versneld opgelost. NS heeft daarnaast meer treinen tot haar beschikking en ProRail heeft werk gemaakt van het verminderen van storingen die veel impact hebben op de reiziger.
We halen de streefwaarden nog niet en reizigers en verladers ervaren nog altijd meer hinder dan zij van ons gewend zijn, maar we hebben onze prestaties weten te verbeteren en daarmee gaan we de komende tijd door.
Hogesnelheidslijn
Op de hogesnelheidslijn (HSL) hebben we te maken met constructiefouten op een aantal viaducten tussen Schiphol en Rotterdam. Door deze constructiefouten, is de punctualiteit gezakt tot 68,5 procent. Dit is onder de bodemwaarde van 82,1 procent. ProRail is niet verantwoordelijk geweest voor de bouw van deze viaducten, maar moet wel zorgen dat deze worden gerepareerd. Dat kost tijd.
Als eerste stap hebben we veel werk gedaan om betonscheuren te repareren. Dit was een grote operatie die succesvol is afgerond. Hierdoor kunnen we sinds half december 120 in plaats van 80 kilometer per uur over de viaducten, wat tot verbetering leidt van de prestaties. Het is op dit moment onzeker wanneer we terugkeren naar 300 kilometer per uur op dit deel van de HSL.
Vervolg
De start van de dienstregeling 2025 is goed verlopen. Dat is een nieuwe stap waar wij blij mee zijn, maar we hebben nog veel werk te doen om de spoorprestaties verder te verbeteren. De komende jaren liggen er uitdagingen voor ons die invloed hebben op de dagelijkse prestaties van het treinverkeer. Zo hebben we erg veel infrastructuur te vernieuwen en bouwen we ook aan het spoor om meer treinverkeer mogelijk te maken.
De eerste maanden van 2025 bevatten bijvoorbeeld grote werkzaamheden in de Randstad. We werken dan aan vervanging en aanpassingen op Schiphol, tussen Rijswijk en Rotterdam en in Den Haag, Amsterdam Zuid en Amsterdam. We zorgen hierin voor een zo goed mogelijke balans tussen voldoende treinvervoer en een betrouwbare treinreis. Met zo veel werkzaamheden in een klein en zeer drukbereden gebied, wordt dit een spannende tijd voor ons allemaal.
Rapportage
De Tweede Kamer is vrijdag 20 december 2024 op verzoek geinformeerd over de huidige stand van zaken op het spoor. In de brief staan de meest actuele cijfers. ProRail rapporteert in februari over de definitieve prestaties over 2024 via de eindejaarsverantwoording aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer Lees hier de brief aan de Tweede Kamer
Prestatie-indicatoren
-
Reizigerspunctualiteit | 5 minuten | HRN
Geldt voor: ProRail en NS
Bodemwaarde: 88,9%
Streefwaarde: 91,5%
Realisatie: 89,3%*
*tot en met 15 december 2024 -
Reizigerspunctualiteit | 15 minuten | HRN
Geldt voor: ProRail en NS
Bodemwaarde: 96,7%
Streefwaarde: 97,4%
Realisatie: 97,0%*
*tot en met 15 december 2024 -
Reizigerspunctualiteit | 5 minuten | HSL
Geldt voor: ProRail en NS
Bodemwaarde: 82,1%
Streefwaarde: 84,2%
Realisatie: 68,5%*
*tot en met 15 december 2024
Punctualiteit
Punctualiteit is de mate van stiptheid. Bij treinen en reizigers hebben we het dan over het percentage dat binnen de geplande tijd aankomt op de bestemming. Op het spoor hebben we verschillende prestatie-indicatoren die iets zeggen over de punctualiteit.
Meer nieuws
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024
-
ProRail stopt met X
10 december 2024