Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden

Nieuws

20 december 2024

Reizigers en verladers kunnen sinds april 2024 weer meer vertrouwen op de trein. De reizigerspunctualiteit op 5 minuten en die op 15 minuten is in de tweede helft van het jaar verbeterd. We halen nu met 89,3 procent de bodemwaarde op 5 minuten (88,9 procent) en met 97 procent die op 15 minuten (96,7 procent) op het Hoofdrailnet.

Genomen maatregelen

De verbetering van de prestaties komen voort uit maatregelen die NS en ProRail gezamenlijk hebben genomen. Zo hebben we de dienstregeling rondom werkzaamheden betrouwbaarder gemaakt. Ook hebben we ruim dertig tijdelijke snelheidsbeperkingen versneld opgelost. NS heeft daarnaast meer treinen tot haar beschikking en ProRail heeft werk gemaakt van het verminderen van storingen die veel impact hebben op de reiziger.

We halen de streefwaarden nog niet en reizigers en verladers ervaren nog altijd meer hinder dan zij van ons gewend zijn, maar we hebben onze prestaties weten te verbeteren en daarmee gaan we de komende tijd door.

Bekijk het overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen Bekijk het overzicht tijdelijke snelheidsbeperkingen

Hogesnelheidslijn

Op de hogesnelheidslijn (HSL) hebben we te maken met constructiefouten op een aantal viaducten tussen Schiphol en Rotterdam. Door deze constructiefouten, is de punctualiteit gezakt tot 68,5 procent. Dit is onder de bodemwaarde van 82,1 procent. ProRail is niet verantwoordelijk geweest voor de bouw van deze viaducten, maar moet wel zorgen dat deze worden gerepareerd. Dat kost tijd.

Als eerste stap hebben we veel werk gedaan om betonscheuren te repareren. Dit was een grote operatie die succesvol is afgerond. Hierdoor kunnen we sinds half december 120 in plaats van 80 kilometer per uur over de viaducten, wat tot verbetering leidt van de prestaties. Het is op dit moment onzeker wanneer we terugkeren naar 300 kilometer per uur op dit deel van de HSL.

Vervolg

De start van de dienstregeling 2025 is goed verlopen. Dat is een nieuwe stap waar wij blij mee zijn, maar we hebben nog veel werk te doen om de spoorprestaties verder te verbeteren. De komende jaren liggen er uitdagingen voor ons die invloed hebben op de dagelijkse prestaties van het treinverkeer. Zo hebben we erg veel infrastructuur te vernieuwen en bouwen we ook aan het spoor om meer treinverkeer mogelijk te maken.

De eerste maanden van 2025 bevatten bijvoorbeeld grote werkzaamheden in de Randstad. We werken dan aan vervanging en aanpassingen op Schiphol, tussen Rijswijk en Rotterdam en in Den Haag, Amsterdam Zuid en Amsterdam. We zorgen hierin voor een zo goed mogelijke  balans tussen voldoende treinvervoer en een betrouwbare treinreis. Met zo veel werkzaamheden in een klein en zeer drukbereden gebied, wordt dit een spannende tijd voor ons allemaal.

Rapportage

De Tweede Kamer is vrijdag 20 december 2024 op verzoek geinformeerd over de huidige stand van zaken op het spoor. In de brief staan de meest actuele cijfers. ProRail rapporteert in februari over de definitieve prestaties over 2024 via de eindejaarsverantwoording aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

Punctualiteit

Punctualiteit is de mate van stiptheid. Bij treinen en reizigers hebben we het dan over het percentage dat binnen de geplande tijd aankomt op de bestemming. Op het spoor hebben we verschillende prestatie-indicatoren die iets zeggen over de punctualiteit.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers