: Uitvoering
De uitvoering combineren we zoveel mogelijk met al geplande projecten. We bundelen waar dat kan de werkzaamheden om extra overlast te voorkomen. Ook werken we met Rijkswaterstaat samen. Binnen het MJPG komen de woningen met de hoogste geluidbelasting – meer dan 75 decibel – als eerste aan de beurt.
Planning
Het MJPG is een landelijk programma met veel verschillende locaties. Het duurt daarom meerdere jaren om op alle plekken in Nederland de maatregelen te kunnen realiseren. Op de maatregelenkaart zie je of we bij jou in buurt maatregelen treffen. De planning verschilt per locatie. Hieronder geven we een globaal overzicht van de komende fases van het programma.
-
2012 tot en met 2023
We werken aan het uitvoeren van alle geluidonderzoeken. En het opstellen van de bijbehorende saneringsplannen. Voor sommige locaties hebben we dit al af. Voor welke locaties de eerste saneringsplannen al vastgesteld zijn kun je zien op de website van Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).
Daar waar mogelijk zijn we al begonnen met de realisatie van maatregelen. Zo leggen we op veel locaties al raildempers aan en zijn in Tricht (gemeente West Betuwe) de eerste schermen al gebouwd. Ook zijn de eerste onderzoeken naar gevelisolatie gestart.
-
2024 tot en met 2025
Eind 2023 hebben we de laatste saneringsplannen bij Bureau Verkeer Saneringslawaai (BSV) ingediend. Vervolgens gaan we de omwonenden per saneringsplan informeren, op het moment dat BSV de maatregelen ter inzage legt. De omgeving heeft dan zes weken de tijd om op onze plannen te reageren. Naar aanleiding van de reacties kunnen plannen aangepast of vastgesteld worden. Als een plan vastgesteld is (onherroepelijk), gaat ProRail een aannemer zoeken en maken we samen met de aannemer een bouwplanning. Waar mogelijk, starten we ook in deze periode met het uitvoeren van de maatregelen.
-
2026 tot en met 2030
Deze fase is gericht op het uitvoeren van de geluidmaatregelen.
Goed op (spoor-)weg
De nieuwe saneringsregels in de Wet milieubeheer stelden ProRail en Rijkswaterstaat in 2012 voor een ongekend grote operatie. ProRail en Rijkswaterstaat blikten hier tien jaar na de start op terug.