: Veelgestelde vragen
-
Zijn er andere maatregelen mogelijk dan geluidsschermen?
We kunnen het geluid op drie manieren verminderen:
- door geluidsschermen te bouwen;
- door raildempers aan het spoor te bevestigen;
- door een gebouw te isoleren (gevelisolatie).
Een geluidsscherm zorgt voor verreweg voor de grootste afname van geluid (gemiddeld 8-10 dB). Het effect van een raildemper is beperkt (2-3 dB). Dit is te vergelijken met een scherm van 1 meter hoog. Wanneer bovenstaande maatregelen onvoldoende blijken, onderzoeken we de mogelijkheid om de gevel van een woning te isoleren.
Gevelisolatie zorgt voor een afname van geluid. Maar dit geldt enkel voor het geluid binnenin de woning. Buiten een woning levert dit geen afname van het geluid op. In de buurt van een woonomgeving is het ook mogelijk dat we maatregelen treffen om een spoorbrug stiller te maken. De Wet milieubeheer bepaalt de maximale grens van het toegestane geluid. Als de geluidshinder op een locatie ver boven de norm is, komen er dus geluidsschermen.
-
Kunnen de schermen niet lager worden?
We voeren de geluidmaatregelen uit volgens de Wet milieubeheer. Deze wet geeft een maximum grens aan voor het aantal toegestane decibellen. Hiermee bedoelen we het geluidniveau van het spoor bij de gevel (aan de buitenzijde) van de woning.
In de meeste gevallen is deze grens 65 of 70 dB. Om de schermhoogte te bepalen berekenen we hoeveel dB het geluid moet afnemen en welke schermhoogte hiervoor nodig is. Dit kan zorgen voor stedenbouwkundige bezwaren. Een gemeente kan in een stedenbouwkundige visie een maximale hoogte van een scherm aangeven. Een gemeente kan hierin een scherm ook afraden vanwege stedenbouwkundige of landschappelijke redenen.
-
Ik wil geen geluidsscherm, kan ik ook weigeren?
We voeren de geluidmaatregelen uit volgens de Wet milieubeheer. Deze wet geeft een maximum grens aan voor het aantal toegestane decibellen. Op die manier zorgen we ervoor dat de huidige en toekomstige bewoners van een woning verzekerd zijn van een maximale grens aan geluid.
Het kan zijn dat u een reden heeft om tegen een geluidsscherm te zijn. Alle maatregelen werken wij uit in een saneringsplan. In dit plan houden we zoveel mogelijk rekening met een eventuele stedenbouwkundige visie van de gemeente. Het saneringsplan wordt online gepubliceerd. Vanaf dat moment kunt u reageren. Deze reactie heet een ‘zienswijze’ en kunt u indienen bij Bureau Sanering Verkeerslawaai. Later heeft u ook nog de mogelijkheid om in beroep te gaan.
-
Komt er met een geluidsscherm nog wel genoeg licht in mijn huis en/of tuin?
Als we een scherm ontwerpen, houden we rekening met de directe omgeving van het scherm. Dit betekent dat wanneer het scherm in de buurt van een woning komt te staan, we rekening houden met het licht dat op de gevel van een woning valt. Zo nodig maken we het bovenste deel van een scherm transparant, om voldoende licht door te laten. We houden geen rekening met af- of toename van zonlicht in een tuin.
-
Ik heb nu geen last van geluid. Kunnen de schermen ook later worden gebouwd?
De maximale hoogte van het toegestane geluid is vastgelegd in de Wet milieubeheer uit 2012. Dit ligt dus vast in de wet en wordt niet bepaald door de beleving van de geluidshinder van bewoners.
Geluidshinder wordt immers ook per persoon anders ervaren. Het geluid terugbrengen tot aan de maximale grens is een wettelijke verplichting voor ProRail. Daarom voeren wij deze maatregelen nu landelijk door. Op sommige locaties is de huidige geluidbelasting onder het maximum en treffen we toch maatregelen. Zo beschermen we de huidige, maar ook de toekomstige bewoners van een woning tegen te veel geluid.
-
Hoeveel neemt het geluid af door de geluidsmaatregelen?
Een geluidsscherm zorgt (afhankelijk van de locatie en hoogte) gemiddeld voor een afname van 8-10 dB. Om een idee te geven: een afname van bijvoorbeeld 80 naar 70 dB betekent dat je in plaats van een motorfiets die hard voorbij rijdt het geluid van normaal verkeer hoort. Raildempers zorgen gemiddeld voor een afname van 2-3 dB.
Gevelisolatie zorgt voor een afname van geluid binnen, maar hoeveel dat is verschilt per woning. Dit hangt af van hoe goed de woning al geïsoleerd is en welke isolatiemaatregelen er worden getroffen. De maatregelen en het effect ervan beschrijven we in een saneringsplan.
Als jij in een woning woont waarvoor we maatregelen nemen en je het saneringsplan kan inzien, dan sturen wij hierover een brief. Je kunt dan voor jouw woning precies zien hoeveel dB het geluid gaat afnemen. Dit staat in bijlage 1 van het saneringsplan.
-
Hoe zien de geluidsschermen eruit?
Binnen het MJPG werken we met verschillende typen geluidsschermen:
- het casettescherm met cortenstaal
- het casettescherm met schanskorf
- het casettescherm met geperforeerde plaat
- het casettescherm met mozaïek
- het houtvezelbetonscherm
In de praktijk verschilt het uiterlijk van de schermen per locatie. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type grond, de beschikbare ruimte, de omgeving en een eventuele stedenbouwkundige visie van de gemeente. In uitzonderlijke gevallen plaatsen we transparante schermen, bijvoorbeeld om voldoende zonlicht door te laten.
-
Worden de geluidsschermen onderhouden en schoongemaakt?
Wanneer het nodig is snoeien we de beplanting aan de spoorzijde van een scherm. Graffiti wordt enkel verwijderd wanneer het racistische of extremistische teksten betreft. Op stations onderhoudt NS de geluidsschermen.
-
Wat is er bekend over de bouwplanning van de maatregelen?
In 2023 moeten we alle saneringsplannen bij Bureau Sanering Verkeerslawaai hebben ingediend. Daarna leggen we elk plan ter inzage en heeft de omgeving de kans om een zienswijze in te dienen. Op basis van de zienswijzen maken we een definitief saneringsplan. De omgeving heeft dan zes weken de tijd om een eventueel beroep in te dienen.
Wanneer een plan onherroepelijk is worden de maatregelen binnen zeven jaar uitgevoerd. We houden de omgeving op de hoogte van het proces en de planning via onze website en brieven aan de betreffende bewoners langs het spoor.
-
Wat betekent een gevelisolatieonderzoek voor mij?
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het gevelisolatieonderzoek van Rijkswaterstaat én ProRail. Met gevelisolatieonderzoek kunnen we berekenen wat het geluidsniveau binnenshuis is. Als het geluidsniveau binnenshuis te hoog is, dan kan Rijkswaterstaat uw woning extra isoleren. Bij geluidsisolatie kunt u denken aan het aanbrengen van dubbel glas, geluidsdempende ventilatie of het dichten van kieren.
Het aanbrengen van deze isolatie gebeurt alleen met uw toestemming en op kosten van het MJPG. Als uw woning in aanmerking komt voor gevelisolatieonderzoek, dan ontvangt u van Rijkswaterstaat een brief waarin u om toestemming voor het onderzoek wordt gevraagd.
-
Wanneer wordt gevelisolatie uitgevoerd?
Voordat we gevelisolatie uitvoeren, doen we onderzoek. Komt het geluidsniveau binnenshuis niet boven de wettelijke norm? Dan komt de woning niet in aanmerking voor gevelisolatie. Komt het geluidsniveau wel boven de wettelijke norm, dan doen we een aanbod om de woning te isoleren.
Denk hierbij aan het afdichten van kieren, het plaatsen van dikkere ruiten of het verbeteren van de dakisolatie. De planning voor gevelisolatie is nog onduidelijk en verschilt per locatie. Rijkswaterstaat neemt hierover contact op.
-
Hoe kan ik bezwaar maken?
Vanaf het moment dat Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) het ontwerpsaneringsplan publiceert, heeft de omgeving zes weken de tijd om hierop te reageren. Deze reactie heet een zienswijze. U kunt een zienswijze indienen door een brief te sturen of door te bellen naar BSV.
Een brief richt u aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Bureau Sanering Verkeerslawaai, Postbus 97, 3440 AB Woerden. Hierin noemt u in elk geval uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Daarnaast geeft u aan wat uw vragen zijn en/of waarom u het mogelijk niet eens bent met de maatregelen.
Heeft u vragen of dient u uw zienswijze graag telefonisch in? Neem dan contact op met BSV via 0348 – 487 450.
-
Waarom wordt het geluidsniveau niet gemeten maar berekend?
Het meten van geluid is altijd een momentopname. Het wettelijke maximum aan geluid is echter een jaargemiddelde. Om het geluidsniveau van het spoor te bepalen voeren we daarom berekeningen uit. Deze berekeningen zijn gebaseerd op langdurige metingen. Hiermee houden we rekening met pieken en dalen van het geluid. Dit geeft een preciezer resultaat dan een meting op één moment.
Ook kunnen we berekenen wat het effect van eventuele maatregelen is. Op een aantal plaatsen in Nederland heeft het RIVM een vaste meetopstelling staan om het geluid het hele jaar door te kunnen meten.
-
Houden jullie binnen het MJPG ook rekening met trillingen?
Het Meerjarenprogramma Geluidsanering heeft de wettelijke taak om het geluid langs het spoor onder de norm te brengen. We kijken vanuit dit programma niet naar trillingen. ProRail is in opdracht van het ministerie wel bezig met een uitgebreid onderzoek naar trillingen. U leest hier alles over op de pagina Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen.
Staat jouw antwoord hier niet bij?
Heb je nog andere vragen over het MJPG en/of de maatregelen bij jouw woning? We kijken graag met je mee.