: De maatregelen
Om het spoor stiller te maken, kan ProRail diverse geluidmaatregelen nemen. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen of ophogen van geluidsschermen of het plaatsen van raildempers.
-
Geluidsschermen
Een geluidsscherm werkt het beste om het geluid langs het spoor te verminderen. Het nadeel is dat een hoog scherm vaak veel impact heeft op de omgeving. In sommige gevallen kiest een gemeente daarom voor een maximale hoogte van een scherm. Dan proberen we het geluid met andere maatregelen voldoende af te laten nemen.
Soms wordt het geluidsscherm (deels) transparant. Dit doen we bijvoorbeeld bij perrons, zodat iedereen goed zicht heeft op de trein en op elkaar. Ook onderzoeken we bij hogere schermen of er voldoende daglicht in woningen binnen blijft vallen. Als dit niet het geval is, komt er een deels transparant scherm. Tot slot kunnen we op verzoek en voor rekening van een gemeente een scherm ook (deels) transparant uitvoeren.
Hieronder staan voorbeelden van de geluidsschermen binnen het MJPG.
-
Raildempers
Raildempers zijn stalen blokken met kunststof. Een voorbeeld hiervan zie je bovenaan deze pagina. Raildempers worden met clips aan de zijkant van een spoorstaaf aangebracht. Hiermee wordt het geluid van passerende treinen gemiddeld met 3 decibel verlaagd. In 2022 zijn we begonnen met de aanleg van een groot aantal raildempers door heel Nederland.
-
Gevelisolatie
Wanneer maatregelen zoals raildempers, een geluidsscherm of de combinatie hiervan onvoldoende effect hebben op het terugbrengen van het geluid van het spoor, onderzoeken we of gevelisolatie mogelijk is. Dit onderzoek voert Rijkswaterstaat uit, in opdracht van ProRail. De invloed van gevelisolatie op het geluid van je woning hangt af van hoe goed de woning al geïsoleerd is. Maar ook van het type isolatie dat gebruikt kan worden.
Je leest meer over gevelisolatie op rws.nl/gevelisolatie.
-
Spoorbruggen
Een spoorbrug in een bewoond gebied kan te veel geluid maken. In dat geval passen we maatregelen toe om de brug stiller te maken. Dit doen we vaak door massa toe te voegen aan de onder- of binnenkant van de brug. Een zwaardere brug trilt minder en maakt daardoor ook minder geluid.
Het Meerjarenprogramma Geluidsanering vermindert het spoorgeluid op veel locaties in heel Nederland. De geluidsmaatregelen kunnen we helaas niet overal tegelijk uitvoeren. Vandaar dat het soms meerdere jaren kan duren, voordat de maatregelen in of nabij jouw woning er zijn.
Luister hier naar het geluid van een trein, met en zonder maatregelen
De cijfers van het MJPG
- ruim 50.000 onderzochte woningen
- maatregelen in 98 gemeenten
- raildempers over zo'n 250 kilometer
- 62 kilometer geluidsschermen
- onderzoek voor gevelisolatie bij 2900 woningen
- 52 saneringsplannen
Versnelde aanpak
Waar mogelijk proberen we het geluid met versnelde uitvoering van maatregelen te verminderen. Dit doen we bijvoorbeeld door nu al te starten met het aanleggen van raildempers.