Circulair spoor in West-Brabant en Zeeland
Nieuws
ProRail verbindt, verbetert en verduurzaamt. Als spoorbeheerder kijken we voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Waar mogelijk bouwen we circulair aan het spoor. Dit betekent dat we bestaand materiaal hergebruiken. En we zien dat dit op steeds meer plekken kan. Bijvoorbeeld in West-Brabant en Zeeland.
Aan de slag
We hebben vier locaties voor ogen waar we circulaire spoorvernieuwing willen gaan toepassen. Dit zijn sporen op industriegebieden in Terneuzen, Sloe en Moerdijk. Ook gaan we een deel van het emplacement in Roosendaal circulair vernieuwen. We voeren zogenaamde bovenbouwvernieuwing van het spoor uit. Onder bovenbouw vallen grond, ballast, dwarsliggers, spoorstaven en wissels. De werkzaamheden zelf staan gepland voor 2022. De tussentijd gebruiken wij om de werkzaamheden en de nieuwe circulaire cyclus voor spoorvernieuwing op te zetten.
Slim hergebruik
We laten zo min mogelijk nieuw materiaal produceren en maken slim hergebruik van bestaand materiaal. We gebruiken spooronderdelen die op andere plekken niet meer nodig zijn. Hierdoor gaat bestaand materiaal niet verloren en krijgt het een mooie nieuwe bestemming op het spoor. Begin februari hebben wij hiervoor de geschikte aannemer gevonden: VolkerRail. ProRail kijkt uit naar een mooie samenwerking, waarbij we de hulp van een slimme en creatieve aannemer goed kunnen gebruiken.
Missie
Onze missie is geslaagd als we in 2022 op vier locaties een vernieuwd spoor hebben liggen met zo veel mogelijk circulair materiaal. Een spoor dat zeker weer vijftien jaar vooruit kan. Maar dat is niet alle winst. In 2022 zullen we terugkijken op een proces waarin we do’s en don’ts hebben ontdekt op het gebied van circulair bouwen. We hebben als doel om vanuit deze ervaringen een werkmethode te ontwikkelen, die we vervolgens in andere spoorvernieuwingsprojecten kunnen toepassen.
Een beter milieu
Waar we het allemaal voor doen? Voor een beter milieu natuurlijk. We willen daarom minimaal beslag leggen op grondstoffen. Om het wat tastbaarder te maken: ProRail wil dat in 2030 de helft van het gebruikte materiaal secundair is. Daar is dit project een mooi voorbeeld van.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Duurzame funderingen tussen Hoorn-Enkhuizen en Obdam-Hoorn
10 februari 2023
-
'Nieuwe’ wissels in Amsterdam komen uit Eindhoven
12 juli 2022
-
Forse CO2-reductie door circulaire bovenbouwvernieuwing
4 februari 2022