Conservering monumentaal seinhuis Groningen gestart

Nieuws

16 november 2021

Reizigers op station Groningen hebben het vast al opgemerkt: de conservering van het blauwe seinhuis op station Groningen is gestart. Dit houdt in dat het gebouw toekomstbestendig wordt gemaakt. Het monumentale gebouw blijft behouden in de verbouwing van het station. Voordat het zover is moet er nog wel het nodige aan gebeuren.

Oud en nieuw

Oud en nieuw is gecombineerd in het ontwerp van het station. Het seinhuis en ook de monumentale perronkappen behouden dus hun plek op het station dat straks helemaal klaar is voor de toekomst. In de huidige staat komt het seinhuis niet geheel tot zijn recht. De staalconstructie vertoont roestplekken en de binnenkant heeft een grote opknapbeurt nodig. Daarom wordt het seinhuis geconserveerd. Alle aanpassingen gebeuren in afstemming met de Monumentencommissie van de gemeente Groningen.

In de steigers

Inmiddels zijn de trappen van het seinhuis verdwenen. Deze worden in de nieuwe situatie vervangen door rankere trappen. Om het seinhuis verder aan te kunnen pakken bouwt Strukton er nu een steigerwerk omheen. Wanneer de steiger staat en het seinhuis is ingepakt, start het conserveren.

Slechte plekken in het staal worden hersteld en de buitenkant van het gebouw wordt gestraald met lucht en zand om roestplekken te verwijderen. De binnenkant van het gebouw krijgt een grote opknapbeurt. Zo is het seinhuis straks ook weer klaar voor de toekomst. De uiteindelijke invulling van het seinhuis is op dit moment nog onderwerp van gesprek.

Het seinhuis wordt in de steigers gezet
Het seinhuis wordt in de steigers gezet

Fasering

In februari 2022 moet het seinhuis tijdelijk verhuizen. Dit omdat op de huidige plek deels een bouwkuip voor de voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling komt. Het seinhuis wordt met kranen naar de westzijde van perron 3 getakeld. Naar verwachting komt het in 2023 weer terug op de oude stek.

De restauratie van het seinhuis en de bijbehorende passerelle verloopt dus in meerdere fases. In de eerste fase worden levensduurverlengende maatregelen toegepast, zoals het conserveren. Daarnaast wordt het seinhuis en de passerelle gereed gemaakt voor de verhuizing. In fase twee vindt de verhuizing plaats. De derde en laatste fase is dat beiden worden teruggeplaatst en geïntegreerd in het nieuwe station en met de monumentale perronkappen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers