Drielandentrein brengt je in anderhalf uur van Aken naar Luik
Nieuws
De Drielandentrein rijdt sinds zondag 30 juni. Deze trein brengt reizigers uit de regio snel over de grens naar Aken of Luik: stations aan het Europese hogesnelheidsspoornet. Het is een mooi voorbeeld van hoe goede samenwerking kan leiden tot snelle en betrouwbare internationale verbindingen.
Forse reizigersgroei
In het Euregiogebied rond Limburg wordt veel gereisd. Prognoses lieten zien dat een betere treinverbinding een forse reizigersgroei over de grenzen kan opleveren. Aan die treinverbinding is jarenlang hard gewerkt door overheden, spoorwegbeheerders en vervoerders.
Om de Drielandentrein tussen Duitsland, Nederland en België te laten rijden elektrificeerde ProRail de afgelopen jaren het traject Landgraaf – Heerlen. We verdubbelden het spoor tussen Heerlen en Landgraaf, richting de Duitse grens. En we vernieuwden de beveiliging tussen Randwyck en de Belgische grens.
De rest van Europa
De Drielandentrein is een samenwerking tussen de Nederlandse Arriva en NS en de Belgische NMBS. Eén keer per uur is er een directe verbinding tussen Aken en Luik. Tussen Maastricht en Aken kun je twee keer per uur de trein pakken. Met deze verbinding is het spoor naar de rest van Europa ook beter ontsloten: je krijgt een betere aansluiting op treinen richting Antwerpen, Parijs, Brussel, Londen, maar ook Köln, Frankfurt en Düsseldorf.
Met deze nieuwe verbinding is het Europese hogesnelheidsspoornet beter ontsloten. De trein is een uitstekend alternatief voor auto en vliegtuig, vooral voor afstanden tot 600 kilometer. Snelle en betrouwbare verbindingen zijn cruciaal voor een duurzamer toekomst. Zoals de Drielandentrein laat zien, zijn daarvoor investeringen in het spoor nodig en een sterke samenwerking op Europees niveau.
Internationaal treinverkeer
ProRail wil reizigers en bedrijven stimuleren om vaker voor de trein te kiezen. Niet alleen binnen Nederland, maar ook internationaal. Dat is niet alleen veilig en snel, maar ook duurzaam. Alleen met het spoor gaan we de klimaatdoelen halen uit de Europese Green Deal en houden we Nederland nu en in de toekomst duurzaam bereikbaar.
Lees meer over internationaal treinverkeer Lees meer over internationaal treinverkeer
Meer nieuws
-
Rechtbank stelt ProRail in gelijk in geschil met gemeente Barendrecht
14 januari 2025
-
Verbouwing busstation bij Schiphol gestart
10 januari 2025
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024