Een stap dichter bij een stiller spoor
Nieuws
Om geluidsoverlast van omwonenden van het spoor te verminderen, gaan we geluidschermen plaatsen op plekken waar het geluid nu te hard is. Dit doen we vanuit het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).
Vier partijen aan de slag
Saneren betekent: het geluid terugbrengen binnen de norm. Vier partijen hebben hun handtekening gezet en mogen de komende jaren de geluidschermen voor ProRail gaan bouwen. Een feestelijk moment en een grote stap richting een stiller spoor. De aannemerscombinatie Van Spijker en Mourik Infra, Knipscheer Railinfra, Schreuder Bouwen langs water en wegen en Strukton Infratechniek hebben ieder een raamovereenkomst gekregen op basis van een Europese aanbesteding.
Deze raamovereenkomsten vertegenwoordigen een totale waarde van maar liefst 220 miljoen euro. Via ‘mini-competities’ sluiten we de komende jaren aparte overeenkomsten met de verschillende aannemers, waarin we de opdracht geven om een scherm op een specifieke locatie te gaan bouwen. Welke aannemer dus waar en wanneer aan de slag gaat, gaan we per locatie apart bekijken.
Grote mijlpaal
Kees Larooij, projectmanager van het programma: “De gunning van de raamcontracten is een grote mijlpaal voor het programma en alle stakeholders. Op 23 november hebben we in een gezamenlijke startbijeenkomst stilgestaan bij de samenwerking en een optimale contractbenutting. Er is tot nu toe hard gewerkt door het hele team, maar er moet ook nog veel gebeuren. De realisatie van de geluidschermen moeten we echt samen met de aannemers gaan doen.”
Mirjam van Velthuizen – Lormans, CFO bij ProRail, heeft samen met de directies van de aannemersbedrijven de overeenkomsten ondertekend: “Het is mooi om te zien dat vier partijen graag met de geluidschermen voor ons aan de slag gaan. We kunnen als ProRail immers wel bedenken wat we willen en hoe het moet, uiteindelijk hebben we de aannemers nodig om het voor ons te gaan doen. We willen het geluid dat omwonenden nu van het spoor horen, terugbrengen binnen de gestelde grenzen. Dit contract is daarvoor een belangrijke stap.”
We willen het geluid dat omwonenden nu van het spoor horen, terugbrengen binnen de gestelde grenzen.
De planning
Nu de aanbesteding rond is kunnen de schermen worden gebouwd. Voordat we zover zijn moeten we nog wel een aantal stappen doorlopen. Op elke locatie krijgen belanghebbenden zoals de omgeving of een gemeente de kans om op onze plannen te reageren. Wanneer een plan onherroepelijk is, kunnen we de uitvoering aan een aannemer gunnen en samen een planning maken. Hoewel we een groot deel van de plannen al wel hebben uitgewerkt, is het dus nog lastig om te zeggen wanneer we waar aan de slag gaan.
Online kun je bekijken of en welke maatregelen we bij jouw woning hebben bedacht.
Bekijk de maatregelen in jouw buurt Bekijk de maatregelen in jouw buurt
Meerjarenprogramma Geluidsanering
ProRail werkt binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) aan een stiller spoor. Dat doen we vooral door het plaatsen van geluidschermen of raildempers. Rijkswaterstaat werkt binnen het MJPG aan stillere snelwegen. Dit doen wij allebei in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Rijkswaterstaat.
Meer nieuws
-
Geluidsoverlast op Amsterdam Centraal bijna voorbij
17 oktober 2024
-
Plannen Meerjarenprogramma Geluidsanering gedeeld
17 september 2024
-
Voorbereidingen landschapsplan Wolfskuil Nijmegen
28 augustus 2024