Geluidsoverlast op Amsterdam Centraal bijna voorbij
Nieuws
Morgen, vrijdag 18 oktober, is de laatste dag van de grote sloopwerkzaamheden voor de renovatie van het IJ-viaduct. Dit is een oude stalen brugconstructie die onder de sporen 13 tot en met 15 ligt. Veel reizigers hebben de afgelopen maanden overlast ervaren hiervan. Als dank voor hun geduld deelden BAM en ProRail pepernoten uit aan reizigers in de ochtendspits op Amsterdam Centraal.
Hakken en zagen
Reden van de herrie was het beton om de stalen brugconstructie dat BAM moest verwijderen. Zo kon de aannemer de stalen constructie inspecteren en renoveren. Dat werk gaat voorlopig nog door maar de ergste hinder van deze werkzaamheden zijn gelukkig voorbij.
Grote verbouwing
De verbouwing van het station is echter nog niet voorbij. Komende jaren nog wel verder verbouwd. Dit zal af en toe overlast geven. Wij proberen dit uiteraard tot het minimum te beperken maar een heel station verbouwen zonder hinder gaat niet. Deze werkzaamheden zijn nodig om meer ruimte voor reizigers te creëren in het station, en om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden.
Amsterdam Centraal
Het station wordt te klein. Het aantal reizigers groeit de komende jaren naar verwachting van 200.000 reizigers nu naar 275.000 reizigers in 2030. Op dit moment werkt ProRail op veel plekken op en rond het station.
Lees meer over de werkzaamheden Lees meer over de werkzaamheden
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan →
Meer nieuws
-
Plannen Meerjarenprogramma Geluidsanering gedeeld
17 september 2024
-
Voorbereidingen landschapsplan Wolfskuil Nijmegen
28 augustus 2024
-
Smeerpotten voor Ede tegen geluidshinder bij spoorbochten
5 augustus 2024